به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار سوم شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار،  در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با رشد 27هزار و 551 واحدی ارتفاع خود را به یک میلیون و 543 هزار واحد رساند. شاخص هم وزن نیز با رشد 11 هزار و 81 واحدی بیشترین میزان رشد را در 121 روز گذشته از 25 بهمن ماه 1399، برای خود به ثبت رساند.

رشد چند روز اخیر بازار بورس ناشی از رشد نرخ دلار، انتظارات تورمی و رشد کالاها در بازارهای جهانی می‌باشد که در مورد هر کدام به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد:

نرخ دلار: نرخ دلار باتوجه به سیاست‌های مبهم از سوی دولت جدید به علت عدم شروع کار، کاهش خوشبینی‌ها بر احیای برجام می‌تواند با شکستن مقاومت 27 هزار و 500 شتاب بیشتری بگیرد.از طرفی می‌توان اذعان داشت که دولت قبلی به دلیل اهداف سیاسی، سعی در پایین نگه داشتن نرخ ارز داشت اما با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی انتظار می‌رود فشار غیرطبیعی بر بازار ارز کاهش داشته باشد. افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گواه همین است و احتمالا در صورت توافق دلار در همین محدوده به ثبات خواهد رسید و در صورت عدم توافق نرخ ارز ممکن است برای پیش‌بینی کمی سخت و دشوار گردد.

انتظارات تورمی: با روی کار آمدن دولت بایدن، تصورات بر این اساس بود که در پی یک توافق زود هنگام می‌توان تورم را کنترل نمود، اما هر چه گذشت احتمال توافق در کوتاه مدت کم رنگ‌تر شد تا جایی که امروزه شاهد افزایش انتظارات تورمی هستیم.

نرخ‌های جهانی: برای بررسی تداوم یا توقف تورم در قیمت کالاهای کامودیتی می‌بایست به گزارش‌های فدرال توجه کرد. سوالی که همواره  از اعضای فدرال پرسیده می‌شود این است که کی می‌خواهید تورم را با افزایش نرخ بهره یا کاهش خرید  اوراق کنترل کنید؟ اعضای فدرال رزرو نیز در پاسخ این چنین می‌گویند ک تا زمانی که بازار کار احیا نشده باشد نمی‌توانیم این سیاست را متوقف کنیم لذا سرمایه‌گذاران می‌بایست شرایط بازار کار را مد نظر قرار دهند و تا بهبود شرایط بازار کار در آمریکا ریسکی از این جانب بازارهای جهانی را تهدید نمی‌کند.

با توجه به توضیحات فوق در کوتاه مدت می‌توان به رشد محصولات کامودیتی امیدوار بود و برای پویایی و نقدشوندگی بیشتر، در شهریورماه  بیشتر به سوی سهام بزرگ و کامودیتی محور رفت.

برای پیش‌بینی بازار نیز 3 سناریو می‌توان تعریف کرد:

سناریو 1: دولت تصمیماتی را اتخاذ کند که موجب رونق در کسب و کار و بهبود روابط تجاری با دیگر کشورها گردد، در این صورت بازار رشد خوبی خواهد کرد.

سناریو2:دولت سیاست‌ها و تصمیمات دولت گذشته را در پیش بگیرد که در این صورت سود واقعی حاصل از بازار سرمایه  به دلیل رشد تورم منفی خواهد بود اما سرمایه‌گذار از تورم ذی‌النفع خواهد شد.

سناریو 3:دولت به منظور تأمین بودجه از بورس، نرخ بهره اوراق را افزایش دهد که چنین سناریویی محتمل بنظر نمی‌رسد چرا که آقای رئیسی و خاندوزی مخالف دخالت در بازار سرمایه بوده و آقای رئیسی مطرح کرده است که از بورس تامین مالی نخواهد کرد.

بنابراین می‌توان به رشد بورس امیدوار بود، اما این رشد همراه با نوسان خواهد بود و ارتفاع 1 میلیون و 850 هزارواحدی را قابل دسترسی دانست. در مورد بازار فردا می‌توان به متغیرهای درونی بازار توجه گرد. از نکات مهم امروز بازارمی‌توان به ارزش خرد معاملات برای سومین روز پیاپی بالای 10 هزار میلیارد تومان، همچنین خروج پول حقیقی و ورود پول حقیقی به میزان 318 میلیارد تومان بعد از 8 روز کاری اشاره کرد. لذا پیش‌بینی می‌گردد شاخص کل در پی رشد امروز، کار خود را با با روندی مثبت و پرتقاضا آغاز کند و با توجه به تعطیلات آخر هفته در ادامه بازار عرضه اندکی افزایش یابد. در پایان لازم به ذکر است که شرکت معیار توصیه می‌کند به دنبال اصلاح پرتفو و سیو سود باشید و در مثبت بازار به دنبال خرید نباشید.

حال به بررسی تکنیکال بازار می‌پردازیم:

شاخص کل : با توجه به متغیرهای اقتصادی شاخص در حال پیشروی و رشد بوده و اصلاح خاصی نداشته است به همین جهت در ادامه مسیر می‌توان 2 سناریو متصور بود:

سناریو1: چنانچه همچنان شاهد رویه فعلی یعنی رشد قیمت دلار و خروج پول از صندوق درآمدهای ثابت و ارزش معاملات حوالی 10 هزار میلیارد تومان باشیم ادامه رشد شاخص تا محدوده مقاومت استاتیک 1 میلیون و 630 هزار واحد تا 1 میلیون و 700 هزار واحد را می‌توان متصور بود.

سناریو2: با توجه به رشد بدون استراحت شاخص از محدوده 1 میلیون و 150 هزار واحد، احتمال اصلاح شاخص تا محدوده 1 میلیون و 450 هزار واحد را می‌توان انتظار داشت.

شاخص هم‌وزن: شاخص هم وزن نیز بعد از شکست ترند لاین نزولی با رشد همراه بوده و در حال حرکت به سمت اولین مقاومت داینامیک خود در محدوده 475 هزار واحد می‌باشد.

شاخص صنعت پتروشیمی: این شاخص در آخرین کندل روزانه موفق به تماس سقف  تاریخی شده است. لذا روز معاملاتی بعد اهمیت دارد چنانچه کندل روز بعد به صورت صعودی باشد می‌توانیم نسبت به ترند صعودی جدید این شاخص اطمینان حاصل کنیم و چنانچه کندل روز بعد نزولی باشد احتمال اینکه در عدم عبور از مقاومت سقف تاریخی ناتوان بوده و درگیر اصلاح و استراحت شود وجود دارد و باتوجه به شرایط بنظر این احتمال ضعیف‌تر است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید