به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۳ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار سوم آذر ۱۴۰۰

ه گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، معاملات بازار سهام در حالی امروز دومین روز آذر را سپری کرد که خریداران همچنان با تردید گام برمی‌دارند و با وجود اینکه کلیت و شاخص‌های بازار مثلا افزایش نرخ دلار بازار آزاد و افزایش نرخ دلار سامانه نیما تا 23،500 به نفع خریداران است اما فشار از سوی فروشندگان این منفعت را شکننده کرده است.
این وضعیت شکننده ریشه‌دار بی اعتمادی ناشی از دخالت‌های دولت، تداوم رشد سود اخزا، مذاکرات پیش رو و بودجه سال 1401 دارد و اگر اصلاحاتی از قبیل لغو قیمت‌گذاری‌ها، پرداخت سود مجمع در ماه بعد، نظارت شفاف به جای سلیقه ناظر و اصلاح بازارگردانی و… صورت نگیرد و بازار سهام برای مردم جذاب نگردد احتمالا مردم به دلیل عدم دخالت‌های دولت در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری کنند. مشکل دیگر بازار سیاست‌های نامعلوم دولت است که معلوم نیست دقیقا چه خواهد کرد در یک ماه اوراق می‌فروسد و یک ماه نمی‌فروشد و در بلا تکلیفی به سر می‌برد. بنابراین تا زمانی که این قبیل سیاست‌ها حل نشود و ارزش خرد معاملات برای چند روز متوالی به بالای 7 هزار میلیارد تومان نرسد، نمی‌توانیم انتظار رشد قیمت‌ها را داشته باشیم.
اما سوال اینجاست که چه باید کرد؟
اول باید گفت که بنظر می‌رسد کف بازار در همین محدوده‌ها باشد این را می‌توان از طریق نمادهای بنیادینی مانند شبندر ک در کف حمایتی خود قرار دارد پی برد و به کل بازار تعمیم داد. حال از آنجا که پولی در سطح بازار نیست و ضمن افزایش نرخ سود اخزا طبیعتا پول بیشتری از سطح بازار جمع خواهد شد و در این شرایط شرکت‌های کوچک بازار بنظر می‌رسد انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت باشند و با ورود فصل سرما احتمالا مهم‌ترین متغیر بازار انرژی، وضعیت هوا است. بعید نیست که زمستانی سرد در پیش داشته باشیم چرا که در عربستان برای اولین بار برف باریده است. از طرفی بازار گاز در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و شوک سرما می‌تواند قیمت گاز و متعاقبا نفت و ذغال و برق را بالاتر ببرد و از این رو می‌توان در پرتفوی خود این تیپ سهام را نگه‌داری کرد و از آنجا که در بین فلزات گران بها طلا و نقره رشدی نکرده‌اند و قیمت جهانی طلا با توجه به شاخص دلار آمادگی یک حرکت خوب را دارد احتمالا شاهد یک رشد خوب باشیم و بد نیست نیم نگاهی به بازار اوراق سکه و صندوق‌های طلا داشته باشیم.
بهترین استراتژی شایدآن باشد که این دوره را به فال نیک دانست و به دنبال سهام با پی بر ای پایین و سایر فاکتورهای ارزنده بود و استراتژی بخر بنداز کنار در این دوره درست نباشد و بهتر است سهم خوب بلندمدتی را به دید بلند مدتی نوسان گرفت. در نهایت برای بازار فردا پیش‌بینی می‌گردد احتمالا شاهد نوسانات منفی باشیم و از طرفی چون گزارشات ماهانه‌ به بازار مخابره می‌شود، می‌توان نوسانات مثبتی را در برخی از نمادها شاهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید