به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

رکورد تاریخی طلا زیر سایه بحران اوکراین و افزایش تورم

صبح چهارشنبه 9 مارس (18 اسفند) قیمت طلا در بازار جهانی در محدوده 2050 دلار نوسان دارد. جنگ نظامی روسیه و اوکراین در کنار تورم روز افزون به عنوان علل تقویت بهای طلا مطرح می شود.  ایالات متحده و انگلستان از تحریم نفت روسیه صحبت میکنند.

ساعت 9:40 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.16 درصد یا 3 دلار نزول در سطح 2049.59 دلار در اونس قرار دارد. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 2030.70 و 2058.20 دلار بود. دیروز قیمت طلا به قله تاریخی 2070 دلار هم رسیده بود.

مدیر بخش فلزات در شرکت High Ridge Futures می گوید: “ترکیب افزایش بهای انرژی، قیمت غذا و همچنین رشد بهای فلزات اساسی همگی با هم به فشار تورمی بالایی منتهی شده که همچنان عامل مهمی در جهت حمایت از بازار طلا است. به علاوه تقاضای زیادی برای طلا شاهد هستیم که جنبه احتیاطی دارد زیرا تنش های ژئوپلیتیک فشار نزولی در بازار سهام ایجاد کرده است.”

صعود شدید قیمت نفت خام و جنگ اوکراین باعث شده سرمایه گذاران گرایش کمتری به دارایی های پرریسک نشان دهند. روز سه شنبه رئیس جمهور آمریکا تحریم نفت و سایر منابع انرژی از روسیه را اعلام کرد. انگلستان نیز قصد دارد تا پایان 2022 تدریجا واردات نفت و مشتقات نفتی از روسیه را قطع کند.

قیمت طلا در سال جاری بیش از 12 درصد رشد داشته و از این جهت به خوبی ارزش خود را در مقابل عدم اطمینان ژئوپلیتیک و افزایش تورم حفظ کرده است. پالادیوم 6.7 درصد افزایش قیمت داشت و به 3199.18 دلار در اونس رسید. روز دوشنبه قیمت این فلز گرانبها به قله تاریخی 3440.76 دلار رسیده بود که رشد بیش از 60 درصدی را در سال جاری نشان می دهد. در صورت کمبود، شرکت های خودروسازی حاضرند هر مبلغی برای پالادیوم بپردازند تا تولیدشان متوقف نشد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید