به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۱

خرید بی سابقه طلا توسط بانک های مرکزی در جهان

روز سه شنبه 10 آبان شورای جهانی طلا (WGC) گفت که در سه ماه سوم سال 2022 بانک های مرکزی رقم بی سابقه 399 تن طلا به ارزش حدود 20 میلیارد دلار خریداری کردند که این امر به بهبود تقاضا در جهان کمک می کند.

این شورا همچنین اعلام کرد که تقاضای طلا از سوی جواهرسازان و خریداران سکه و شمش نیز قوی است. اما در گزارش فصلی این شورا آمده که صندوق های ETF طلا سطح موجودی خود را کاهش دادند.

طلا اصولا به عنوان یک دارایی مطمئن در دوران عدم اطمینان و بحران تصور می شود اما بسیاری از سرمایه گذاران مالی سهم خود را در صندوق های ETF طلا فروختند زیرا بهره بالاتر دلار باعث شده که بازدهی قابل اکتساب در دارایی های دیگر افزایش پیدا کند.

صبح سه شنبه طلای نقدی با 0.53 درصد یا 8.66 دلار نزول به قیمت 1636.42 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا ساعت 5 صبح بین 1631.38 و 1637.48 دلار بود. شاخص دلار با 0.07 درصد نزول به 111.45 واحد رسید.

فروش و عرضه طلا توسط صندوق های ETF باعث شد که قیمت طلا در سه ماه سوم سال 8 درصد کاهش یابد اما همین کاهش قیمت به افزایش تقاضا از سوی جواهرسازی ها کمک کرد. به گزارش شورای جهانی طلا، در مجموع تقاضای طلا در سطح جهان از ماه ژوئیه تا سپتامبر با 28 درصد افزایش سالانه از 922 به 1181 تن رسید. تقاضای سال منتهی به سپتامبر به سطوح قبل از شیوع کرونا رسید.

به گفته این شورا، با توجه به خرید گسترده طلا توسط بانک های مرکزی در سه ماه سوم سال، مجموع خرید طلا توسط این بانک ها برای سال منتهی به سپتامبر به 673 تن رسید که بیشتر از خرید سالانه آنها از سال 1967 است. تحلیل گر شورای جهانی طلا می گوید: ” ما پیش بینی می کنیم که در آینده خرید طلا توسط بانک های مرکزی و سرمایه گذاران خرد همچنان قوی باشد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید