به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار یازدهم آبان ۱۴۰۱

بازار بورس تهران که چند روزیست در مدار صعودی قرار دارد، امروز هم این روند را ادامه داد و شاخص کل بیش از 10 هزار واحد رشد داشت. همچنان ارزش معاملات خرد بازار سهام در محدوده 2600 میلیارد تومان قرار دارد که نشانی از بی‌رمقی بازار دارد. هرچند که بازار سهام در چند روز گذشته عملکرد خوبی داشته است و شاخص کل از محدوده 1 میلیون و 241 هزارواحدی شروع به رشد کرده اما همچنان ارزش و حجم معاملات بازار نشان دهنده‌ی این موضوع است که عده‌ای هنوز نظاره‌گر نوسان‌های بازار هستند و هنوز تصمیم به سرمایه‌گذاری و ورود به بازار نگرفته‌اند و منتظر تثبیت این روند برای ورود هستند. برگشت بازار درست در زمانی اتفاق افتاد که سازمان بورس با جلسات و بسته‌های حمایتی سعی در حمایت از بازار را داشت، هر چند که بسیاری از این خبرها پیش از این نیز به مراتب اتفاق افتاده است و پس از مدت زمانی و با فروکش شدن حمایت‌ها از بازار شاهد برگشت روند و عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی به بازار شده است، چرا که وضعیت بنیادی و چشم‌انداز بازار اوضاع خوبی نداشته‌ است. با توجه به کسری بودجه دولت این امکان وجود دارد که دولت برای سال بعد هم روند تامین مالی غیرمستقیم خود از شرکت‌ها و بازار سهام را ادامه دهد و این روند عملاً باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری  و استمرار روند کمبود نقدینگی در بازار خواهد داشت.  بنابراین اگر این نوع تامین مالی که منجر به کاهش سودآوری صنایع و شرکت‌ها می‌شود، ادامه پیدا نکند و قطع شود، نیازی به این نوع حمایت‌ها از بازار نیست.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به واگذاری بلوک فارس؛

بلوک 12% شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بالاخره روز گذشته، 30% بالاتر از قیمت پایه به شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ( وابسته به صندوق بازنشستگی صنعت نفت ) واگذار شد. در اوج اخبار مربوط به واگذاری این بلوک و تصمیم شتران برای خرید این بلوک، این انتقاد به این شرکت وارد می‌شد که اولاً قرار است این میزان نقدینگی را از کجا تأمین کند و دوماً چرا برای پیشبرد اهداف مجموعه خود استفاده نمی‌کند، شاید منبع مالی مورد نظر شتران، سپرده بانکی چند هزار میلیارد تومانی بوده است و گرفتن یک کرسی از فارس که سهم عمده ای از درآمد ارزی کشور را دارد از مهترین اهداف این شرکت به هر حال، مجموعه اهداف حالا مالک حدود 32 درصد از بزرگترین هلدینگ پتروشیمی است که به نوعی 3 کرسی از این شرکت را دارد.

برای چشم‌انداز بازار فردا؛

با توجه به رشد شاخص کل در چند روز اخیر، شاخص کل به یک منطقه مهم مقاومتی شده است که برای عبور از این منطقه نیاز به عزم جدی دارد. به نظر می‌رسد با توجه به این محدوده شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار فردا باشیم و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که شاهد  افت بیشتر بازار و شاخص کل باشیم. 

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید