به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

بررسی بازار آلومینیوم قبل و بعد از تعطیلات سال نو چین

پیش از شروع تعطیلات چین یعنی در روز 20 ژانویه قرارداد آتی آلومینیوم ماه مارس (SHFE 2303) با رسیدن به 19500 یوان در تن قله جدیدی در بازه زمانی یک سال و نیمه به ثبت رساند. بورس آتی شانگهای از 21 تا 27 ژانویه به مناسبت سال نو چین تعطیل بود. روز دوشنبه 23 ژانویه قرارداد آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به قیمت 2593 دلار باز شد و در بازه زمانی هفتگی سقف و کف 2664 و 2593 دلار را ثبت کرد تا اینکه نهایتا روز جمعه با 37.5 دلار یا 1.45 درصد رشد هفتگی به 2627.5 دلار رسید.

از نظر تحولات کلان اقتصادی در طول تعطیلات سال نو چین وزارت کار ایاالات متحده اعلام کرد که تعداد متقاضیان برای دریافت اولین بیمه بیکاری در هفته منتهی به 21 ژانویه معادل 186 هزار نفر بود که کمتر از مقدار قبلی می باشد. مقدار اولیه برای نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماه آخر سال 2022 معادل 2.9 درصد اعلام شد که بهتر از پیش بینی ها یعنی 2.6 درصد بود.

بهبود برخی از شاخص های اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد آمریکا حداقل در آینده نزدیک با خطر رکود اقتصادی مواجه نیست و در این شرایط بانک مرکزی این کشور دست بازتری برای دنبال کردن سیاست های پولی انقباضی دارد. فعالان بازار منتظر هستند که مشخص شود در جلسه این هفته فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار به چه میزان افزایش خواهد داشت. عمدتا پیش بینی می شود که نرخ بهره در این جلسه تنها 0.25 درصد افزایش داشته باشد. با لغو بیشتر محدودیت های کرونا در چین سطح فعالیت سیستم حمل و نقل و عبور و مرور مسافران در جریان تعطیلات سال نو افزایش قابل توجهی داشت.

در طول تعطیلات چین کارخانجات ذوب آلومینیوم در این کشور بطور عادی مشغول فعالیت بودند البته در منطقه جنوب غرب چین هنوز کمبود برق و سهمیه بندی برای مصرف وجود دارد. در آینده نزدیک، محدودیت در رشد عرضه و امید به بهبود تقاضا می تواند افزایش قیمت آلومینیوم را به دنبال داشته باشد. از جمله ریسک های احتمالی برای بازار آلومینیوم می توان به افزایش نرخ بهره دلار و کاهش تقاضا اشاره کرد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید