به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار یکم آبان‌ماه ۱۴۰۱

تحرکات بازار بورس تهران در آخرین روز مهرماه، تحت تأثیر گزارشات 6 ماهه و همچنین رخدادهای بازار جهانی بود. سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها از گروه‌های منفی بازار امروز بودند و در طرف مقابل پالایشی‌ها و تک نمادها در تلاش برای رشد بازار بودند. همچنان ارزش معاملات خرد بازار نشان از رکود و کم‌رمقی در بازار دارد. 

در ادامه نگاهی به تحولات چند روز اخیر بازار سرمایه و برخی از بازارهای مالی خواهیم داشت.

در بازارهای جهانی فلزات و سنگ آهنی‌ها شاهد استمرار روند کاهشی قیمت محصولات این حوزه بودیم. قیمت ورق گرم در محدوده 570 دلار ( کمترین قیمت 2 سال گذشته )، قیمت میلگرد داخلی ایران در محدوده 530 دلار و همچنین در محصولات سنگ آهنی‌ها نیز افت حدود 5 درصدی در قیمت کنسانتره و گندله را شاهد بودیم ( به ترتیب به محدوده 105 دلار و 128 دلار  ) و با توجه به هزینه‌های صادرات و همچنین لغو عوارض صادراتی بر این محصولات، به نظر نمی‌رسد که صادرات این محصولات فعلاً صرفه اقتصادی داشته باشد. در رابطه با وضعیت بازار بورس؛ علاوه بر عملکرد مثبت پالایشی‌ها در گزارش‌ها خود، شاهد عملکرد مثبت برخی از تک نمادها در بازار بودیم، بطور مثال، حکشتی پس از انتشار گزارش 6 ماهه خود، بیش از 11 هزار میلیارد تومان از یکی از شرکت کشتیرانی حمل کانتینری سود شناسایی کرده است که با توجه کاهش قیمت آن در چند روز گذشته و همچنین گزارش حکشتی استقبال از آن را در بازار امروز شاهد بودیم. 

برای چشم‌انداز بازار باید علاوه بر نگاه بنیادی، به وضعیت تکنیکالی شاخص هم توجه کرد؛ شاخص کل در محدوده 1 میلیون و 280 تا محدوده 1 میلیون و 310 هزار واحدی از یک محدوده حمایتی معتبری برخوردار است که شاهد واکنش به این محدوده بوده‌ایم. از طرف دیگر از لحاظ بنیادی در میان مدت، بازار سرمایه تحت تأثیر مسائلی همچون وضعیت نرخ‌های انرژی در بودجه سال آینده، مذاکرات هسته‌ای و نرخ دلار ( که شاهد دخالت‌های مستمر بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز بوده‌ایم )، استمرار شرایط رکودی در بازارهای جهانی خواهد بود، بنابراین با توجه به شرایط حاضر و پیش‌بینی ها، انتظار رشد کلیت بازار را در میان مدت نخواهیم داشت هر چند که با توجه به گزارش‌ها امکان رشد برخی از تک نمادها و برخی از کوچک‌های بازار وجود دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید