به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

افت ۲.۷ درصدی قیمت طلا و تقویت شاخص دلار

دیروز در اولین روز معاملاتی هفته جدید قیمت طلا و فلزات گرانبها در بازار جهانی افت شدیدی را تجربه کردند در حالی که با امید به افزایش سریع نرخ بهره شاخص دلار تقویت شده است. روز دوشنبه قیمت طلا با 51 دلار یا حدود 2.7 درصد نزول به 1819 دلار در اونس رسید.

صبح سه شنبه طلای نقدی مقداری تقویت شده و تا ساعت 10:30 با 0.4 درصد یا 7.3 دلار بهبود در سطح 1827.77 دلار در اونس قرار دارد. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1815.68 و 1830.32 دلار بود.

با توجه به نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان و احتمال افزایش سریع تر نرخ بهره دلار به منظور کنترل تورم، شاخص دلار به قله های چند هفته ای رسیده که فشار نزولی بر بازار طلا وارد می کند. تقویت دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها دشوارتر می سازد. در عین حال افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا به عنوان رقیبی برای طلا، هزینه فرصت نگهداری این فلز گرانبها را بالا برده و از جذابیت نسبی آن می کاهد.

تحلیل گر و استراتژیست شرکت بلو لاین فیوچرز در شیکاگو می گوید: “هیچ معامله مطمئنی وجود ندارد در نتیجه برخی طلا را می فروشند. اصلاح بزرگی را تجربه می کنیم و هنگامی که نوسان پذیری زیاد می شود دیگر احساس امنیت و آرامش ندارید.”

روز جمعه آمار تورم آمریکا بالاتر از انتظارات اعلام و باعث شد سرمایه گذاران افزایش 1.75 درصدی نرخ بهره تا ماه سپتامبر را محتمل ارزیابی کنند. برخی معتقدند که فدرال رزرو این هفته نرخ بهره دلار را 0.75 درصد افزایش خواهد داد.

در ابتدا پس از انتشار امار تورم، قیمت طلا تا کف 1824.63 دلار افت کرد اما دوباره با توجه به احتمال کاهش رشد اقتصادی قیمت این فلز گرانبها صعودی شد. ولی این صعود هم دوامی نداشت و دیروز افت شدید قیمت تا کف یک ماهه را شاهد بودیم. این روند معاملات از کشمکش شدید میان عوامل مختلف هدایت کننده قیمت حکایت دارد. از یک سو تورم بالا فاکور مثبتی برای طلا است ولی از سوی دیگر رشد نرخ بهره مانعی برای پیشرفت طلا می باشد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید