به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

افت بهای طلا تا ۱۹۳۰ دلار

روز جمعه در آخرین معاملات هفته قیمت طلا در بازار جهانی نزولی بود. به این ترتیب بیشترین نزول هفتگی طلا از اواسط ماه مارس رقم خورد در حالی که تقویت دلار، افزایش بازده اوراق خزانه و صحبت درباره افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو به عنوان علل تضعیف بهای طلا مطرح می شود.

در پایان معاملات روز جمعه 22 آوریل طلای نقدی با 1.29 درصد یا 25.18 دلار نزول به 1931.96 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان روزانه قیمت طلا بین 1927.76 و 1955.33 دلار در اونس بود.

جیم وایکوف، تحلیل گر ارشد کیتکو می گوید: “فلزات گرانبها به بارقه بنیادی برای افزایش نگرانی سرمایه گذاران نیاز دارند و این فاکتور فعلا موجود نیست. نوسان جانبی همراه با فشار نزولی که می بینیم باعث شده که برخی با انگیزه تکنیکال اقدام به فروش کنند.”

روز پنجشنبه رئیس فدرال رزرو آمریکا گفت که در جلسه ماه مه گزینه افزایش نیم درصدی نرخ بهره روی میز است. این صحبت از انگیزه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریع تر نرخ بهره حکایت دارد. البته لازم به ذکر است که تا کنون با وجود صحبت های بسیار درباره افزایش نرخ بهره و به رغم رسیدن تورم آمریکا به حدود 8 درصد، نرخ بهره فدرال تنها به نیم درصد رسیده است . به عقیده برخی از تحلیل گران، بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره محدودیت هایی دارد و رشد سریع بهره می تواند رکود اقتصادی و سقوط بازارهای سهام در این کشور را به دنبال داشته باشد.

با وجود این هنوز بازارهای مالی آمریکا روی صحبت های مسئولین فدرال رزرو حساسیت زیادی دارند و بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا افزایش پیدا کرد. شاخص دلار نیز در مقابل سبدی از ارزهای خارجی تقویت شد. گرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم کاربرد دارد اما از آنجایی که سودی به طلا تعلق نمی گیرد، رشد بهره و افزایش بازده اوراق خزانه به عنوان سرمایه گذاری های رقیب، هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا برده و از جذابیت آن می کاهند.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید