به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

ثبات بازار کلاف گرم در شمال اروپا، افت قیمت ها در ایتالیا

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت کلاف گرم در بازار داخلی شمال اروپا عمدتا ثابت و پایدار بود در حالی که قیمت های جنوب این منطقه نزولی گزارش می شود. در شرایط فعلی خریداران بازار نقدی از انجام معاملات جدید خودداری می کنند و ترجیح می دهند جهت گیری آینده بازار را ارزیابی نمایند. در نتیجه میزان فعالیت و حجم معاملات در بازار اروپا ضعیف است.

با توجه به کاهش تقاضای صنعت خودرو برای فولاد و تداوم کمبود تراشه های الکترونیکی، فولادسازان اروپایی تحت فشار هستند که قیمت عرضه محصولات خود را کاهش دهند. مقدار مصرف فولاد در میان خودروسازان اتحادیه اروپا طی نیمه دوم امسال بیش از 30 درصد افت داشته است.

گرچه افق تقاضای فولاد اروپا برای سال آینده مثبت اعلام شده اما بعید است که بلافاصله از آغاز سال 2022 تقاضای صنعت خودروسازی افزایش قابل توجهی داشته باشد. برخی بر این باورند که مقدار مصرف فولاد در این صنعت ممکن است از فوریه تدریجا بهبود پیدا کند اما احتمال زیادی وجود دارد که تقاضا تا سه ماه دوم سال آینده همچنان کمتر از سطوح نرمال باشد.

گرچه فولادسازان اروپایی به مذاکرات خود با مشتریان بلندمدت خود از جمله خودروسازان ادامه می دهند، خریداران بازار نقدی ترجیح می دهند منتظر بمانند. توزیع کنندگان فولاد نگران هستند که مقدار مصرف صنعت خودرو همچنان پایین باشد.

روز پنجشنبه 2 دسامبر شاخص فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم فولادی در بازار داخلی شمال اروپا با 0.25 یورو کاهش به 946 یورو (1071.38 دلار) در تن رسید. این شاخص نسبت به هفته و ماه گذشته به ترتیب 8.19 یورو و 64.66 یورو کاهش داشته است.

روز پنجشنبه شاخص فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم فولادی در بازار داخلی ایتالیا با 10 یورو کاهش روزانه به 865 یورو در تن ex-works رسید.

صعود اکثر فلزات اساسی در معاملات روز جمعه بورس شانگهای

روز جمعه 3 دسامبر قیمت اکثر فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای صعودی بود در حالی که پس از شوک اولیه ناشی از شیوع کرونای اومیکرون، تدریجا جو بازار فلزات بهبود یافته است.

قرارداد آتی مس SHFE 2201 در بورس آتی شانگهای با 0.52 درصد یا 360 یوان صعود به 69460 یوان در تن رسید. تعداد موقعیت های باز در این قرارداد با 3369 لات کاهش در 152611 لات گزارش شد.

در زمینه اخبار کلان اقتصادی، تعداد بیشتری از اعضای فدرال رزرو آمریکا با افزایش شتاب در کاهش محرک های اقتصادی موافقت کرده اند تا از این طریق رشد تورم را کنترل نمایند. این رویکرد باعث شده که امید به کاهش نقدینگی، شاخص دلار را تقویت نماید که خود عاملی منفی برای بازار مس می باشد. در بازار نفت خام، اوپک پلاس بطور غیرمنتظره ای اعلام کرد که دوره افزایش تولید را برای یک ماه دیگر تمدید خواهد کرد. البته اعلام کرد که این حق را برای خود محفوظ می دارد که در صورت بروز شوک ناشی از کرونا مقدار تولید را کاهش دهد. اعلام خبر تمدید دوره افزایش سطح تولید توسط اوپک پلاس در ابتدا باعث شد که قیمت نفت خام ایالات متحده 4.8 درصد سقوط کند. البته بعد از انتشار بحث مربوط به انعطاف سطح تولید اوپک پلاس، بخشی از زیان بازار نفت خام جبران شد. از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که طرح رهاسازی ذخایر استراتژیک نفت خام را مورد بازبینی قرار نمی دهد. در نهایت قیمت نفت خام آمریکا معاملات روزانه را با 2 درصد صعود خاتمه داد.

قرارداد آتی آلومینیوم در بورس آتی شانگهای (SHFE 2201) با 0.45 درصد یا 85 یوان صعود در سطح 18975 یوان در تن بسته شد. سرب SHFE 2201 با 0.03 درصد یا 5 یوان نزول به 15265 یوان در تن رسید. آتی روی با 0.85 درصد یا 195 یوان صعود در سطح 23265 یوان در تن بسته شد.

منبع: metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید