به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۴ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه اولین روز معاملاتی هفته را با رشد حدود 2 هزار واحدی آغاز کرد. اما پس از مدت زمان کوتاهی بازار از سطح 1 میلیون و 340 هزار واحد عقب نشینی کرد و مجدداً همچون روزهای گذشته شاهد فشار فروش در گروه های مختلف بازار و عمده شرکتها بودیم. این بانکی ها بودند که زودتر از نمادهای دیگر خود را به کف قیمتی رساندند. و بیشترین تاثیر منفی را بر بازار داشتند. تنها اتفاق مثبت بازار امروز رنج کشی مثبت و قوی پالایشی و صف نشینی سهامداران شبندر بودیم. ارزش معاملات خرد پایین، به یکی از ویژگی های این روزهای بازار بدل شده است. و این بار هم شاهد یک رکورد شکنی دیگر برای ارزش معاملات خرد بودیم که ثبت عدد حدود 3 هزار میلیارد تومان برای ارزش معاملات خرد در 6 ماه گذشته بی سابقه بود. از دیگر اتفاقات مهم امروز، ریزش حدود 18 درصدی ارزش بیت کوین و به دنبال آن ریزش دیگر رمز ارزها بود، خبر ارسال لایحه ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط وزیر خزانه داری آمریکا به سنا باعث یک شوک بزرگ به بازار رمز ارزها شد.
روز به روز، به ناامیدی سرمایه گذاران افزوده شده و این نشان از اهیمت نداشتن بازار سرمایه و سهامداران برای سیاستگذار دارد. انگار دولت فقط در زمان انتخابات به دنبال حمایت از بازار سهام بود. این مسئله را میتوان چه در پیش نویس لایحه بودجه سال بعد و یا در سخنان دولتمردان متوجه شد. روز به روز خبرهای جدیدی از فشار بر شرکتهای تولیدی بواسطه نرخ مواد اولیه، بهره مالکانه ، کاهش معافیت های مالیاتی و یا دیگر موارد به گوش میرسد. بنابراین نباید از سرمایه گذار انتظار داشت که سرمایه خود را وارد چنین فضایی کند.
از ابهام در بازار گفتیم. یکی از مهمترین ریسک ها و ابهام های این روزهای بازار، مذاکرات برجامی ست. دور جدید مذاکرات هسته ای دیشب در وین به پایان رسید و قرار شد گفتگو ها هفته آینده پس از مشورت طرفین با پایتخت هایشان ادامه پیدا کند. به گفته طرف ایرانی، اروپایی ها برای بررسی شروط ایران به پایتخت های خود رفته اند و به نوعی با نگاه مثبت به این قضیه صحبت کرده است. این در حالیست که طرف های اروپایی شروط ایران را غیرمنصفانه دانسته اند. به نظر میرسد که طرفین اروپایی نگاه مثبتی به روند مذاکرات نداشته باشند. این که ایران قدم اول مذاکرات را محکم برداشته است، به خودی خود بد نیست، اما در هر صورت ایران برای دستیابی به یک توافق باید امتیاز به طرف مقابل بدهد. یا موضوع میزان ذخایر اورانیوم غنی شده یا سیاست خارجی ایران در منطقه و یا مسائل دیگر که تحلیل آن با توجه به عدم درز اطلاعات از جزئیات مذاکرات، کاری بیهوده است. به نظر نباید انتظار دستیابی به نتیجه خاصی در روند مذاکذات امسال داشت.
اما این محدوده قیمتی برای اکثر نمادها، محدوده کف قیمتی است و اگر شرایط نرمال باشد نباید خیلی نگران افت قیمتی سهام باشیم اما بازار سهام نشان داده که هر وقت احتمال عوامل مختلف و همچنین بدترین شرایط در نظر گرفته نشود، ضررهای سنگینی به سرمایه وارد شده است. بنابراین بهتر است تا زمانی که روند بازار مشخص و همچنین تکلیف ریسک های بزرگ بازار مشخض نشده باشد، باید برای سرمایه گذاری کاملاً دست به عصا عمل کرد. و برای روز آتی وجود چنین فضای متعادل و منفی همچون بازار امروز بسیار محتمل است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید