به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات هفته گذشته

رشد 1.5 درصدی بهای مس در بورس فلزات لندن

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در پایان معاملات روز سه شنبه 11 مه (21 اردیبهشت) بیشتر فلزات اساسی در بورس لندن (LME) صعودی بودند. قیمت فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای همگرایی کمتری داشت.

روز گذشته قرارداد آتی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 1.54 درصد صعود به 10556 دلار در تن رسید. انتظار می رود دامنه نوسان قیمت مس در معاملات امروز بین 10500 و 10580 دلار باشد. قرارداد آتی مس SHFE 2106 در بورس شانگهای با 0.16 درصد افزایش قیمت به 76120 یوان در تن رسید. پرمیوم نقدی مس چین حدود 30-130 یوان در تن برآورد می‌شود.

آمار بیکاری ایالات متحده در ماه مارس افزایش قابل توجهی داشت و به رکورد 8.12 میلیون رسید. بسیاری از مقامات فدرال رزرو هشدار می‌دهند که بهبود شرایط اقتصادی هنوز با ریسک هایی مواجه است. بنابراین انتظار می رود رویکرد فدرال رزرو در پیگیری سیاست های انبساطی و تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد ادامه پیدا کند. گرچه مقامات فدرال رزرو احتمال ایجاد تورم افسارگسیخته را رد می‌کنند اما تداوم روند فعلی می تواند عوارض تورمی داشته باشد که در بازه زمانی بلندمدت تر مشهود خواهد شد. امروز شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا منتشر خواهد شد.

از نظر بنیادی کمبود اسید سولفوریک می تواند تولید مس معدنی در شیلی را با مشکل مواجه سازد. این موضوع در کنار افزایش تقاضا و خروج کشورها از محدودیت های کرونایی می تواند در بازار مس کسری بوجود آورد.

روز گذشته قرارداد آتی آلومینیوم 3 ماهه در بورس فلزات لندن با 0.14 درصد صعود به 2533 دلار در تن رسید. روی سه ماهه با 0.68 درصد صعود در سطح 3015 دلار در تن بسته شد. آتی سرب سه ماهه در بورس لندن جلسه روز گذشته را با 0.02 درصد نزول در 2218.5 دلار در تن خاتمه داد.

افق مثبت در بازار میلگرد

انجمن بین المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد (Irepas) پیش بینی می‌کند که با توجه به کمبود عرضه و تقاضای قوی برای محصولات فولادی طویل همراه با از سرگیری فعالیت های اقتصادی و افزایش آمار واکسیناسیون کرونا، افق روشنی پیش روی میلگرد و محصولات فولادی طویل داشته باشیم.

روز دوشنبه Irepas گفت: “اخیرا در بازار محصولات فولادی طویل تقاضا رو به افزایش بود. به خصوص تقاضای زیادی را از سوی چین و سایر کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که باعث می شود بازار روندی مثبت داشته باشد.”

این انجمن می افزاید: “در عین حال مقدار عرضه در جهان کاهش داشته است. بیشتر کارخانجات محصولات خود را برای چند ماه بعد عرضه می‌کنند که این موضوع نیز به تداوم روند صعودی کمک می‌کند. وضعیت ترکیه استثنا است و با توجه به بالا بودن نرخ بهره تقاضای این کشور برای فولاد طویل ضعیف گزارش می‌شود. فاصله زمانی سفارش تا تحویل در بازار جهانی بالا رفته و همه زنجیره عرضه سودآوری خوبی دارد. اختلال در زنجیره عرضه و کاهش سطح موجودی ها سبب شده انباشت تقاضا را در نقاط مختلف جهان شاهد باشیم. این خود از جمله دلایل افزایش بیشتر قیمت ها است.”

در ادامه این انجمن می‌افزاید: “برنامه های محرک مالی و پولی هم تاثیر مثبتی بر تقاضا داشته است. گرچه برخی اخبار از افزایش ظرفیت تولید حکایت دارد اما به نظر می رسد وضعیت کسری تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.. با افزایش توزیع واکسن کرونا وضعیت کسب و کار در جهان رو به بهبود است. واکسیناسیون و فصل تابستان احتمالا در بسیاری از کشورها وضعیت زندگی را به حالت نرمال برگرداند که این امر هم از تقاضا حمایت خواهد کرد.”

افزایش بهای بیلت وارداتی چین

در یک هفته اخیر قیمت بیلت وارداتی چین روندی صعودی داشت در حالی که تقاضای قوی و افزایش بهای محصولات فولادی تکمیل شده رشد بیشتر قیمت فولاد میانی را محتمل می‌کند.

روز جمعه 7 مه ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای بیلت وارداتی چین با 25 دلار افزایش از 670-685 به 695-710 دلار در تن cfr چین رسید. عرضه های بیلت هند و روسیه در دامنه 705-710 دلار در تن cfr شنیده شده در حالی که عرضه های ترکیه در روز جمعه 715 دلار در تن بود.

ارزیابی فست مارکتس برای بیلت در بازار داخلی چین با 70 یوان افزایش روزانه به 5190 یوان (802 دلار) در تن ex-works تانگشان در شمال چین رسید.

با توجه به تقاضای قوی برای میلگرد و رونق ساخت و ساز در چین قیمت بیلت فولادی روندی صعودی دارد زیرا تولید میلگرد از بیلت، جایگزینی سریع برای تولید فولاد طویل از کوره می باشد. پس از بازگشت چینی ها از تعطیلات روز کارگر روند صعودی پرشتابی در بازار فلزات شکل گرفت.

یکی از معامله گران بیلت در سنگاپور می‌گوید: ” در این بازار فروشندگان کاملا دست بالا را دارند. فقط کافی است دو سه روزی صبر کنید و قیمت ها باز هم افزایش می‌یابد.” او می‌افزاید: ” افزایش بیشتر قیمت ها محتمل است. وضعیت کرونا در هند وخیم است و احتمالا برخی از کارخانجات هندی نمی‌توانند سفارش های صادراتی خود را تحویل دهند. همچنین کاهش تولید فولادسازان هندی به دلیل کمبود اکسیژن عامل دیگری است که از مقدار عرضه موجود در بازار می‌کاهد.”

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید