به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود قیمت طلا با کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح دوشنبه 21 ژوئن ( 31 خرداد) قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت در حالی که عقب‌نشینی بازده اوراق خزانه به عنوان دلیل این موضوع مطرح میشود.

ساعت 10:45 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.51 درصد یا 9 دلار صعود به قیمت 1778.24 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1761.68 و 1778.24 دلار بود.

به گفته استراتژیست DailyFX، کاهش بازده واقعی اوراق خزانه باعث شده که قیمت طلا تثبیت شود و فرصتی برای صعود پیدا کند. او می‌گوید: “سرمایه‌گذاران همچنین از این فرصت برای خرید در کف استفاده کرده‌اند زیرا فشار تورمی همچنان ادامه دارد.” اما به اعتقاد او در کوتاه مدت احتمالا فشار نزولی غلبه داشته باشد.

روز دوشنبه شاخص دلار آمریکا همچنان در قله های چند ماهه قرار دارد و این امر مانعی برای صعود طلا محسوب می‌شود.

هفته گذشته طلا بدترین عملکرد هفتگی خود را پس از مارس 2020 تجربه کرد. در جلسه فدرال رزرو آمریکا عنوان شد که این نهاد در آینده به افزایش نرخ بهره و کاهش خرید دارایی توسط بانک مرکزی فکر خواهد کرد. برخی از اعضای فدرال رزرو همچنین یادآور شدند که در آینده شاید موضوع توقف یا کاهش محرک‌های مالی مورد بحث قرار گیرد. این اخبار از سوی بازار به عنوان شروع سیاست‌های انقباضی تصور شده و به فشار نزولی در بازار طلا انجامید.

یکی از مدیران شرکت مدیریت دارایی SPI می‌گوید: ” احتمالا بازار طلا تا مدتی در محدوده فعلی نوسان داشته باشد تا صحبت های جدید اعضای فدرال رزرو مورد تحلیل قرار گیرد.” به اعتقاد او این هفته همچنین آمار مربوط به تورم و اشتغال در تعیین مسیر بازار طلا موثر خواهد بود.

ضعیف ترین عملکرد هفتگی طلا در 9 ماه گذشته

روز جمعه و در آخرین معاملات هفته قیمت طلا همچنان نزولی بود و با بیش از 50 دلار نزول در محدوده 1760 دلار در اونس بسته شد.

در پایان معاملات روز جمعه 18 ژوئن طلای نقدی با 2.97 درصد یا 54.08 دلار نزول به قیمت 1764.31 دلار در اونس بسته شد. دامنه تغییرات روزانه قیمت این فلز گرانبها بین 1761.68 و 1795.73 دلار بود.

به این ترتیب در 6 جلسه گذشته قیمت طلا اکیدا نزولی بود و از محدوده 1900 دلار تا 1761 دلار در اونس افت داشت. روز جمعه پالادیوم با 1.8 درصد نزول به 2451.68 دلار و نقره با 0.2 درصد نزول به 25.86 دلار در اونس رسید. پلاتین با 1.7 درصد کاهش قیمت در 1040.66 دلار در اونس مبادله شد.

روز چهارشنبه فدرال رزرو گفت که ممکن است از سال 2023 تدریجا افزایش نرخ بهره را در دستور کار قرار دهد. در عین حال در جلسات آینده نیز کاهش روند خرید دارایی توسط بانک مرکزی آمریکا مورد بحث قرار خواهد گرفت. با اعلام این خبر فشار نزولی در بازار فلزات گرانبها شدت گرفت و عرضه گسترده ای را شاهد بودیم.

همچنین رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس گفت که سرعت افزایش تورم بیشتر از انتظارات بوده و در نتیجه کاهش سیاست‌های انبساطی سریع‌تر، واکنشی طبیعی محسوب می‌شود.

شاخص دلار بهترین عملکرد هفتگی خود در حدود نه ماه اخیر را تجربه کرد و روز جمعه با 0.47 درصد صعود به 92.32 واحد رسید. شاخص دلار رابطه عکسی با قیمت طلا دارد و تقویت این شاخص عمدتا به افت بهای طلا می‌انجامد.

البته به گزارش رویترز، برخی از تحلیل‌گران از جمله تحلیل‌گران گلدمن ساکس و کارمزبانک بر این باورند که احتمال بازگشت طلا وجود دارد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید