به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار یکم تیر۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه امروز با منفی آغاز کرد و به نظر طبیعی هم می‌آمد که بعد از دو روز کمی آرام بگیرد و اصلاح جزیی را صورت دهد. ولی به یک باره سودای سبزپوشی به خود گرفت و آرام آرام بالا آمد و مثبت شد و با مثبت نیز به پایان رسید. اتفاقی که در این مدت کمتر شاهد آن بودیم و شاید نشانه‌ای از تغییراتی است که در همه‌جا و از جمله بازار سهام به وجود آمده و به وجود خواهد آمد.


سهام خودرویی و بانکی که بیشترین منفعت را از احیای برجام می‌برند, قوی‌ترین واکنش را نشان دادند. بعد از صحبت‌های ظریف در مورد احیای برجام در دولت فعلی و همچنین اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه و همچنین عراقچی در مورد احتمال بالای توافق در این دور از مذاکرات, مثبت شدن گروه‌هایی ماند خودرویی و بانکی دور از انتظار نیز نبود. در معاملات امروز شاهد کاهش صف‌های فروش برخی از سهم‌ها هم بودیم که خبری مسرت‌بخش است و می‌تواند بار دیگر اعتماد را به بازار برگرداند و سبب روان شدن معاملات شود. ارزش معاملات در بازار‌های نقدی بورس و فرابورس نیز افزایش با معنایی داشت که این مورد نیز می‌تواند نشانه دیگری مبنی بر حرکت آرام و منطقی بازار باشد.


در میان سهام بانکی که در بالا نیز به آن اشاره شد, وتجارت موقعیت ممتازی دارد. خالص درآمد تسهیلات در این بانک نسبت به سال گذشته حدود 243 درصد رشد داشته است و سود ناخالص آن نیز نسبت به سال قبل آن دو برابر شده است. همچنین در بخش درآمدهای غیرمشاع, شاهد رشد 56 درصدی در درآمد کارمزدها هستیم که وضعیت مناسبی را برای این بانک رقم زده است و انتظار می‌رود در سال جاری نیز این روند ادامه‌دار باشد و وتجارت موقعیت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در میان سهام بانکی دارا باشد.
به طور کلی به نظر می‌رسد که رفته رفته سهام پرپتانسیل راه خودشان را از سهامی که یا به قیمت هستند و یا حتی با با وجود کاهش قیمت زیاد, همچنان بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند, جدا کنند. این سهام ممکن است در یک صنعت خاص باشند و یا حتی یک صنعت به دلیل تغییر در نرخ‌ها و مواردی از این دست پیشتاز شود.
آنچه مسلم است دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا جلوی رانت و سواستفاده برخی افراد از چند قیمتی بودن برخی کالاها را بگیرد و در این میان مهم‌ترین رانت را چند نرخی بودن قیمت ارز به وجود آورده است. احتمال این وجود دارد که دولت در مرحله اول این نرخ‌ها را به یکدیگر نزدیک کند و در نهایت سیاست چند نرخی کنار گذاشته شود و یک نرخ به عنوان قیمت ارز مشخص شود. اتفاقی که با توجه به وضعیت اقتصادی و پولهای رانتی که در جیب عده‌ای خاص می رود دور از انتظار نیست.
برای بازار فردا نیز با توجه به اخبار نسبتا خوب این چند روز در مورد مذاکرات و رفع ابهامات سیاسی در بعضی از حوزه‌ها, بازاری مثبت را به ویژه در سهام پر پتانسیل و ریالی که در این مدت رشد زیادی نداشته‌اند، پیش‌بینی می‌کنیم .

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید