به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

نزول بهای طلا و تقویت شاخص دلار

در پایان معاملات روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی نزولی بود. موضع گیری جدید فرماندار فدرال رزرو آمریکا در جهت کاهش سریع خرید اوراق قرضه و حرکت به سمت سیاست های پولی انقباضی به عنوان دلیل اصلی تقویت دلار و تضعیف بازار طلا مطرح می شود.

روز جمعه 19 نوامبر (28 آبان) طلای نقدی با 1.11 درصد یا 20.67 دلار نزول به قیمت 1846.02 دلار در اونس بسته شد. دامنه تغییرات قیمت بین 1844.56 و 1864.72 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.55 درصد صعود به 96.07 واحد رسید. دلار در مقابل سبدی از ارزهای خارجی طی 5 روز گذشته حدود 1 درصد تقویت شد.

تحلیل گر شرکت کارگزاری OANDA می گوید: ” به دنبال صحبت های یکی از اعضای فدرال رزرو مبنی بر تسریع کاهش محرک های اقتصادی، قیمت طلا نزولی شد. فعلا تورم و صحبت های فدرال رزرو آمریکا محرک اصلی برای حرکت قیمت طلا است. سرمایه گذاران برای رسیدن به ارزیابی درست درباره تصمیم نهایی فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره می بایست یکی دو هفته ای منتظر بمانند.”

فرماندار فدرال رزرو آمریکا گفت که بانک مرکزی این کشور باید سرعت کاهش خرید اوراق قرضه را بیشتر کند تا انعطاف بیشتری برای بالا بردن بهره از نرخ صفر درصد فعلی داشته باشد.

طلا حساسیت زیادی به افزایش نرخ بهره دلار دارد زیرا بابت نگهداری طلا سود ثابتی به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد و بالا رفتن نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می دهد. البته موج جدید شیوع کرونا در اروپا و محدودیت های گسترده در این منطقه عاملی است که می تواند از بازار طلا حمایت کند.

در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 0.6 درصد نزول به 24.63 دلار در اونس رسید. پلاتین 1.8 درصد افت قیمت داشت و در 1028.74 دلار معامله شد. پالادیوم با 3.4 درصد نزول به 2060.24 دلار رسید.

تداوم نوسان طلا زیر 1870 دلار

روز چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی حدود 1 درصد افزایش داشت و بار دیگر به محدوده 1870 دلار نزدیک شد. صبح پنجشنبه این مقاومت بار دیگر آزمایش شد ولی با توجه به فشار فروش مقدار کمی افت قیمت را شاهد هستیم.

ساعت 10:15 صبح پنجشنبه 18 نوامبر (27 آبان) طلای نقدی با 0.11 درصد یا 2.08 دلار نزول به قیمت 1864.62 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1863.04 و 1870.79 دلار بود.

شاخص دلار 0.1 درصد افت داشت و از قله 16 ماهه که روز چهارشنبه ثبت شده بود، فاصله گرفت. عموما تضعیف شاخص دلار فاکتور مثبتی برای طلا است. صبح پنجشنبه بازده اوراق خزانه بنچمارک ده ساله آمریکا عمدتا صعودی است هر چند که از قله سه هفته ای که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود پایین تر می باشد.

دیروز رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو بار دیگر تکرار کرد که توقف خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی حداقل تا اواسط سال آینده زمان می برد. در این مدت بانک مرکزی بررسی می کند که آیا تورم همانطور که انتظار می رود به تدریج فروکش خواهد کرد یا خیر.

تورم در انگلیس به بالاترین سطح در ده سال گذشته رسیده در حالی که هزینه انرژی در این کشور رشد بسیار زیادی نشان می دهد. در این شرایط برخی از سرمایه گذاران گمانه زنی می کنند که احتمالا در ماه دسامبر برای کنترل تورم بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

یکی از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی اروپا گفت که اگر تورم ماورای انتظارات ادامه پیدا کند، این بانک باید برای کنترل آن آماده باشد. افزایش نرخ بهره فاکتور منفی برای بازار طلا است و هزینه فرصت نگهداری آن را افزایش می دهد. در میان سایر فلزات گرانبها بهای نقره در بازار جهانی با 0.2 درصد صعود به 25.11 دلار در اونس رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید