به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار یکم آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه در آخرین روز آبان ماه، پستی و بلندی زیادی را تجربه کرد و پر نوسان بود. بازار در ابتدا همسو با عرضه های روز گذشته در مدار منفی آغاز بکار کرد، اما کمی که از بازار گذشت، افزایش تقاضای خریداران کاملاً مشهود بود. در ادامه باز هم فشار فروش فروشندگان با غلبه بر تقاضای خریداران دوباره شاخص را وارد فاز منفی کرد. اما در دقایق پایانی بازار با لیدری و تشکیل صف خرید شستا، دوباره شاخص وارد فاز مثبت شد ( خبرهایی از تایید افزایش سرمایه شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی توسط حسابرس بین اهالی بازار پخش شد که باعث ایجاد جوی مثبت در شستا و برخی از زیر مجموعه های آن مانند شفن و تاپیکو و به تبع آن دیگر بزرگان بازار شد) و این روند با نمادهای بزرگ بازار چون شستا، فولاد، تاپیکو، شفن، فملی، خبهمن باعث رشد 3,480 واحدی شاخص کل شد و شاخص کل در ارتفاع 1 میلیون و 386 هزار و 973 واحدی قرار گرفت. همچنان ارزش معاملات خرد چنگی به دل نمی زند و امروز هم با ثبت 4,425 تفاوتی با مقادیر روزهای گذشته نداشت و پایین تر از میانگین 7 روزه ( 4,584 میلیارد تومان ) و میانگین 30 روزه ( 4,668 ) قرار گرفت.
به نظر میرسد محدوده ی حال حاضر شاخص، از نظر تکنیکالی محدوده بسیار مهمی است که شاهد واکنش شاخص به آن و رنج های مثبت در نمادهای شاخص ساز هستیم. برای بررسی روند شاخص و آینده بازار، بهتر است نگاهی به وضعیت بزرگان بازار بیاندازیم. نماد فولاد در محدوده 1065 تومان محدوده حمایتی خوبی تشکیل داده و با توجه به وجود ابر کومو نزولی و در صورت غلبه بر آن و مقاومت 1250 تومانی اهداف، 1300 و 1450 تومانی را مقابل خود دارد. نماد شستا هم به محدوده حمایتی خوب بین 980 تا 1030 تومان مقابل خود دارد که در صورت رشد، اهداف 1330 و 1460 تومان را برای آن متصور هستیم.
اما از لحاظ بنیادی همچنان بازار سرمایه درگیر ریسک هایی مهمی همچون نرخ بهره بین بانکی، نرخ ارز و یا ابهام در تصمیمات دولت در بودجه سال بعد است. نرخ بهره بین بانکی به نزدیکی 21 درصد رسیده است ( هر چند که این نرخ، نرخ بازدهی بدون ریسک محسوب نمی¬شود ) و یا نرخ دلار که در محدوده 28 هزار تومان خود را ثبیت کرده است. تحلیل ها نشان می دهد که نباید خیلی نگران افت محسوس نرخ دلار باشیم بنابراین با توجه به ثبات در آن و احتمال نزدیکی دلار نیما به نرخ دلار بازار آزاد انتظار رشد سود آوری شرکتهای بورسی را در آینده داشته باشیم. در کل عدم ثبات در تصمیم های ارکان نظام باعث ایجاد جوی منفی و همچنین بی اعتمادی بین سهامداران خرد شده است. که این مورد را میتوان از میزان خروج پول حقیقی در یکی دو سال اخیر متوجه شد. ( به نقل از پارسیس تحلیل، تقریباً تمامی پولی که سهامدارن حقیقی از اسفند 98 تا مرداد 99 وارد بازار سرمایه کرده اند، از مرداد 99 تا امروز، از بازار خارج شده است) . بنابراین نتایج تصمیمات یک شبه ی سیاستمداران را، بازار سرمایه و در نهایت سهامدار خرد پرداخت خواهد کرد.
به سهامداران توصیه میکنیم که استراتژی خود غیرفعال را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده چرا که ثابت شده است که در بلند مدت این سرمایه گذاری با استراتژی غیرفعال است که موفق تر خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید