به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا هفته منتهی به ۲۶ خرداد

آزمایش حمایت 1850 دلار در بازار طلا

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح چهارشنبه 26 خرداد ( 16 ژوئن) قیمت طلا در بازار جهانی زیر 1860 دلار در اونس نوسان دارد. در سه جلسه اخیر محدوده حمایت 1850 دلار در اونس چند بار آزمایش شد. فعالان بازار منتظر نتیجه و بیانیه نشست این ماه فدرال رزرو آمریکا هستند.

ساعت 8:40 صبح چهارشنبه طلای نقدی بدون تغییر در سطح 1858.20 دلار در اونس معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1853.5 و 1860.64 دلار بود.

تقویت شاخص دلار و احتمال کاهش محرک‌های پولی توسط بانک مرکزی آمریکا از جمله دلایلی است که سبب شده سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری نسبت به خرید طلا اقدام کنند. این در حالی است که شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا برای ماه مه بالاتر از انتظارات اعلام شد و اصولا تورم فاکتور مثبتی برای طلا به شمار می‌رود. به گفته مقامات فدرال رزرو آمریکا این تورم موقتی و مقطعی بوده و در آینده تکرار نخواهد شد.

داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که آمار خرده فروشی آمریکا در ماه مه پایین‌تر از انتظارات بود در حالی که شاخص قیمت تولید‌کننده 6.6 درصد رشد سالانه را به ثبت رساند. این رقم بیشترین افزایش شاخص قیمت تولیدکننده از نوامبر سال 2010 می باشد.

انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا موضوع زمان و سرعت توقف یا کاهش برنامه گسترده خرید اوراق قرضه را که از سال 2020 آغاز شد، مطرح نماید.

به گفته تحلیل‌گران Metals Focus انتظار می‌رود تقاضای فیزیکی طلا در سال 2021 افزایش داشته باشد. بیشتر این تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی و همچنین به منظور تولید جواهر خواهد بود. البته هنوز هم مقدار تقاضای فیزیکی طلا کمتر از سطوح قبل از شیوع کرونا می‌باشد. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که مقدار خرید شمش طلا توسط صندوق‌های ETF کاهش زیادی داشته باشد.

کاهش بهای طلا برای سومین روز متوالی

صبح سه شنبه 15 ژوئن ( 25 خرداد) قیمت طلا در بازار جهانی همچنان تحت فشار است. تقویت شاخص دلار باعث شده تقاضای کمتری را برای طلا شاهد باشیم. سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نشست ماهانه فدرال رزرو آمریکا هستند که قرار است این هفته برگزار شود.

ساعت 9:40 صبح سه شنبه طلای نقدی با 0.14 درصد یا 2.57 دلار نزول به قیمت 1864.7 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1858.96 و 1867.85 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.1 درصد نزول به 1866.7 دلار در اونس رسید.

تحلیل‌گر و استراتژیست DailyFX می‌نویسد: “تقویت شاخص دلار آمریکا بر دوش بازار طلا سنگینی می‌کند. از نظر تکنیکال طلا یک حمایت مهم را به پایین شکسته و ظاهرا در حال ورود به روندی نزولی است.” او می‌افزاید: ” به نظر می‌رسد تقاضای خوبی را برای تسهیلات ریپوی فدرال رزرو آمریکا شاهد باشیم. این امر نشان می‌دهد که بازار نقدینگی زیادی دارد. در نتیجه احتمالا بازار برای کاهش تدریجی سطح بازخرید دارایی‌ها توسط فدرال رزرو آماده است.”

روز چهارشنبه این هفته جلسه ماهانه فدرال رزرو آمریکا برگزار خواهد شد. تقریبا 60 درصد از اقتصاددان‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بر این باورند که اعلام کاهش محرک‌های اقتصادی در سه ماه سوم سال اتفاق خواهد افتاد.

یکی از فعالان بازار می‌گوید: “انتظار می‌رود فعلا بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره و سیاست خود را تغییری ندهد اما بهبود اخیر بازار کار و افزایش تورم ریسک انجام تغییرات در آینده را بیشتر کرده است.”

تقویت شاخص دلار و کاهش بیشتر بهای طلا

صبح دوشنبه 16 ژوئن ( 24 خرداد) قیمت طلا در بازار جهانی تحت فشار است در حالی که تقویت شاخص دلار می تواند آزمایش حمایت 1850 دلار را به دنبال داشته باشد.

ساعت 10:15 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.48 درصد یا 9.05 درصد نزول به قیمت 1864.80 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1861.62 و 1877.80 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.6 درصد نزول به 1867.6 دلار در اونس رسید.

مدیر و یکی از شرکای شرکت مدیریت سرمایه SPI می‌گوید: ” بازار احتمال مطرح شدن کاهش محرک‌های مالی را در قیمت‌ها لحاظ کرده و عده ای با انگیزه شناسایی سود و برخی برای کاهش مقدار سرمایه‌گذاری در طلا اقدام به فروش کرده‌اند. “

” همین امر تقویت دلار را به دنبال داشته است. به نظر من فشار تورمی در وضعیت فعلی ممکن است موقتی باشد و ادامه پیدا نکند. در نتیجه درباره آینده شاخص قیمت مصرف‌کننده عدم اطمینان وجود دارد.” شاخص دلار 0.1 درصد تقویت شده و نزدیک قله یک هفته ای قرار دارد. در نتیجه خرید طلا برای دارندگان سایر ارزها گرانتر تمام می شود که از جذابیت طلا برای آنها می‌کاهد.

اکنون فعالان بازار منتظر جلسه 15-16 ژوئن فدرال رزرو هستند که قرار است این هفته برگزار شود. در این جلسه ممکن است نشانه‌های بیشتری درباره رویکرد آتی فدرال رزرو مشاهده کنیم. در هفته منتهی به 8 ژوئن سفته بازان از خالص حجم موقعیت‌های خرید طلا در بورس کامکس کاستند و در مقابل خالص حجم موقعیت‌های خرید نقره افزایش داشت.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید