به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۶ ام خرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، رای پیش‌بینی بازار سرمایه، روز چهارشنبه 26ام خرداد ماه، ابتدا مروری بر بازار سرمایه امروز خواهیم داشت. امروز شاخص کل بورس پس از افزایش ارتفاع در مداری نزولی قرار گرفت تا با افت 44 واحدی در جایگاه دیروز خود ثابت باقی بماند و شاخص هم‌ وزن با 2،946 واحد افت رقم 373،374 واحدی را برای خود به ثبت رساند. شاخص فرابورس نیز با کاهش ارزش همراه بود و در جایگاه 17 هزار و 359 واحد به کار خود پایان داد. ارزش کل معاملات ارزش کل معاملات امروز بازار سهام 15,035 میلیارد تومان بود که 4,082 میلیارد تومان آن را معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی تشکیل دادند که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته است. این در حالی است که 15،035 میلیارد تومان از ارزش کل معاملات بازار را اوراق مشارکت تشکیل داده است.در معاملات امروز کانه‌های غیر فلزی مورد حمایت حقیقی‌ها و گروه‌های پالایشی، فلزی و بانکی مورد حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند، همچنین 214 نماد با ارزش 2،644 میلیارد تومان در صف فروش و 27 نماد با ارزش 222 میلیارد تومان در صف خرید به کار خود پایان دادند.
بازار امروز بعد از دو روز سبز بودن به عقب نشست که طبیعی است و ایرادی ندارد، آنجه اهمیت دارد این است که حجم و ارزش معاملات افزایش پیدا کنند و روند صعودی به خود بگیرند، چیزی که در خرداد ماه بر عکس چند ماه گذشته رخ داد اما متأسفانه در روزهای اخیر این ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت است که مجدداَ افزایش پیدا کرده است.

حال سؤال اینجاست که آیا باید این را شروعی برای حرکت نزولی دانست ؟


بازار بنظر می‌رسد متعادل‌تر از گذشته پیش می‌رود، حداقل از لحاظ نقدشوندگی سروسامانی گرفته است چرا که آن ترس و هیجان سهامداران و فشار فروش کمتر به چشم میخورد و نمادهای بیشتری با باز شدن قفل صف فروش در حال معامله شدن هستند. همچنین یکی از دیگر از نکات مثبت بازار طی روزهای اخیر این است که راه صنایع از یکدیگر جدا شده است و هر صنعت به اخباری بنیادی خودش در حال واکنش نشان دادن است. حال اگر گزارشات ماهانه در هفته اول تیر ماه همانند اردیبهشت باشد و با توجه به پیش رو داشتن مجامع و ارائه گزارشات فصل بهار وایده آل بودنP/E آینده‌نگر بعضی شرکت‌ها ، می‌توان چنین استدلال کرد که کف بسیاری از سهام در حوالی قیمت‌های فعلی بوده و خبری از ریزش سنگین بازار نیست.


سؤال دیگر این است که چرا کماکان بازار با وجود ارزندگی مورد استقبال قرار نمی گیرد؟

یکی از دلایل آن این است که اکنون در شرایط به سر می‌بریم که دو رویکرد اقتصاد و سیاست در نقطه عطفی به سر می‌برند. هر روزه اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات به گوش می‌رسد و تا زمانی که در پارامترهای سیاسی و اقتصادی به نقطه اطمینانی نرسیم بازار در حالت دو روز مثبت دو روز منفی باقی می‌ماند و از لحاظ تکنیکالی نیز سهام طی این مدت به کف‌سازی می‌پردازند.
از لحاظ بنیادی نیز روال همین گونه است، به عنوان مثال با توافقات برجام اوضاع شرکت‌ها پتروشیمی وفولادی بهبود خواهد یافت چرا که در شرایط فعلی بابت صادرات، هزینه‌های تحریم بابت مبادلاتشان را نیز مجبور به پرداخت هستند یا از سویی دیگر یکی از برنامه‌های دولتی که بر رأس کار بیاید مسکن خانوار خواهد بود و با این اوصاف صنایع فلزی و سیمانی مورد توجه قرار خواهند گرفت اما همانطور که ذکر شد باید این اتفاق بنیادی و گذر زمان رخ بدهد تا شاهد بازگشت پول‌های درشت و بنیادی، به عنوان اصلی‌ترین شاخصه رشد بازار سرمایه، باشیم. به عبارت بهتر زمانی می‌توان امیدی از برگشت بازار در دل پروراند که سهام بنیادی مورد اقبال بازار قرار بگیرند و منفی سنگین نخورند. با وجود این تلاطم‌های فعلی سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد دست به عصا باشد و محافظه‌کارانه‌تر برخورد کند. این امر موجب می‌گردد حتی با وجود ارزندگی سهام، بازار جان بالا رفتن نداشته باشد در نتیجه در رابطه با پیش‌بینی بازار فردا، می‌توان بازاری متعادل باشد و با قدری ابهام به پیشواز انتخابات ریاست جمهوری برویم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید