به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز ۱۶ ام بازار ۱۴۰۱

بازار امروز نیز همانند بازار دیروز تقریباً متعادل دنبال شد .
خودرویی ها و خدمات ارتباطی با تقاضای خوبی مواجه بودند اما بانکی‌ها ، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها عرضه قابل توجهی را در مقابل خود مشاهده کردند. بازار امروز و دیروز را میتوان متاثر از بدبینی های بورل نسبت به احیای برجام دانست که به طور قابل توجهی از حجم تقاضای بازار کاست و اصطلاحاً جان بازار را گرفت . کم رمق بودن این روزهای بازار به علت نبودن پول در بازار می باشد که به تبع آن می توان این نتیجه را مشاهده کرد که تحرکی در سمت سهم های بزرگ یافت نمیشود و اکثر رشد ها در سهم های کوچک شکل می‌گیرد.
برآیند تمامی معاملات امروز باعث کاهش ۶ هزار واحدی شاخص کل شد که در نهایت این شاخص به عدد عدد یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد رسید. واگرایی شاخص هم وزن با شاخص کل که در این روزها به صورت متعدد مشاهده شده ، باز هم مهمان بازار امروز شد . توجه بازار به سمت سهم های کوچک باعث رشد شاخص هم وزن به میزان ۴۰۰ واحد و رسیدن آن به عدد ۴۱۰ هزار واحد شد. به نظر می‌رسد در ادامه نیز این شاخص نسبت به شاخص کل عملکرد بهتری داشته باشد و مسیر رو به رشد خود ادامه دهد ارزش معاملات نیز که حدود یک هفته هست روند نزولی به خود گرفته است نسبت به روز گذشته خود نیز کاهش داشته و عدد ۲۴۳۳ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است .
حجم معاملات هم ، همسو با ارزش معاملات کاهش را تجربه کرده و عدد 7 میلیارد را به ثبت رسانید ارزش معاملات پایین گواهی است نبود قدرت کافی برای جابجایی سهم های بزرگ بازار سرمایه و به تبع آن روی آوری به سمت سهم هایی با ارزش بازار کمتر.
روز جاری نیز خروج پول سهامداران حقیقی را از بازار شاهد بودیم که بخشی از این خروج پول به صندوق‌های با درآمد ثابت وارد شد. ۹۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و ۳۷ میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت تزریق شد.

در جهت چشم انداز بازار روز آتی نکته مثبت این که کامودیتی ها عمده مسیر نزولی به خود را پیموده اند و با توجه به اینکه بورس در ایران بازار کامودیتی محور است و نمادهای کامودیتی محور سهم بالایی از ارزش کل شرکت های بورسی را به خود اختصاص داده اند بنابراین می‌توان به بازگشت بازار سرمایه امیدوار بود
جنبه دیگر در چشم انداز بازار روز آتی تصمیمات اوپک در خصوص نفت می باشد . از آنجایی که اوپک پلاس موافقت خود را با کاهش 100 هزار بشکه ای تولید نفت در ماه اکتبر اعلام کرده ، نفت با کاهش عرضه و به تبع آن با افزایش قیمت همراه خواهد بود از این رو می‌توان به تحرکات مثبتی در صنایعی همچون پالایش و پتروشیمی امیدوار بود
دلار نیزکه یکی دیگر از عوامل اقتصادی کلان تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه می باشد به دنبال شک خبری ابراز ناامیدی اتحادیه اروپا از مذاکرات برجامی به کانال ۳۰ هزار تومانی بازگشت و روند صعودی به خود گرفت که باید تاثیر آن را بر شرکت های صادرات محور بورسی دید
در نهایت برای بازار فردا با توجه به نمای مثبت اکثر کامودیتی ها و افزایش نرخ دلار نیمایی و آزاد ، بازار مثبتی را متصور خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید