به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۵ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۶ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه سوم آذرماه، با افت 10 هزار و 445 واحدی همراه بود و در ارتفاع 1 میلیون و 394 هزار و 105 واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز، همسو با روزهای منفی شاخص کل با افت 1 هزار و 570 واحدی در ارتفاع 383 هزار و 470 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در معاملات بازار روز چهارشنبه حدود 4,990 میلیارد تومان رسید؛ همچنان در هفته اول آذر، ارزش معاملات خرد به طور میانگین زیر 5 هزار میلیارد تومان بود. معاملات گروه خودرویی و بانکی وضعیت خوبی داشت و در مقابل پتروشیمی ها، پالایشی ها و فلزاتی ها اکثراً منفی بودند. قمیت دلار با روند صعودی وارد کانال 29 هزار تومان شد. این در حالیست که عرضه ارز در سامانه نیما روند رو به رشدی را طی میکند، با توجه به گزارش بانک مرکزی عرضه ارز در آبان ماه نسبت به ماه قبل حدود 20 درصد افزایش داشته است، به نظر میرسد فعالان بازار ارز، در فاصله کمتر از یک هفته مانده به شروع دور جدید مذاکرات وین به چشم بدبینی به بازار ارز نگاه میکنند.
از اتفاقات مهم این روزهای اقتصاد جهانی، وضعیت ارزش لیر ترکیه در برابر دلار است. لیر ترکیه در یکسال اخیر بیش از 40 درصد از ارزش خود را از دست داده است. بی توجهی اردوغان به اصول علم اقتصاد، دخالت در سیاست های پولی بانک مرکزی و همچنین تحریم های آمریکا در موضوع خرید سامانه موشکی باعث وقوع چنین فاجعه¬ای شده است. اما سوال اساسی اینجاست که ریزش بی سابقه ارزش لیر، چه تاثیری بر روابط اقتصادی ایران و ترکیه خواهد داشت؟ به طور کلی، کاهش ارزش پول ملی یک کشور باعث افزایش صادرات و کاهش وارادات در آن کشور خواهد شد. ضمن اینکه این موضوع باعث جلب توجه گردشگران خارجی خواهد شد. اگر وضعیت ارزش لیر ترکیه ادامه دار باشد یا حداقل در این وضعیت ثبات داشته باشد، باعث افزایش تجارت میان دو کشور خواهد شد ضمن اینکه این موضوع برای سرمایه گذاری در بخش مسکن ترکیه هم مطلوب خواهد بود( باید توجه داشت که سرمایه گذاری در بخش مسکن، به دید بلند مدت است که با توجه به وضعیت بی ثبات سیاست های خارجی استانبول و اردوغان، به هیچ وجه توصیه نمی شود).
بعد از نگاهی کوتاه به آنچه در روزهای گذشته در سطح جهانی اتفاق افتاده است، بهتر است نگاهی به وضعیت بورس تهران پس از اتفاقات آخر هفته انداخت؛
یکی از مهمترین اتفاقاتی که نگاه اهالی بازار سرمایه را به خود جلب کرده است، اخبار مرتبط با وضعیت پیش نویس بودجه است؛ به نقل از کامودیتی در پیش نویس لایحه بودجه 1401 سازمان برنامه، درآمد حقوق دولتی معادن به 40 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که 4 برابر بودجه 1400 و بیش از 2 برابر انتظار بازار است. با توجه به بررسی های انجام شده در زنجیره فولاد، عمده معادن سنگ آهن کشور برای ایمیدرو است که حقوق دولتی آن را پرداخت میکنند و شرکتهای معدنی بهره مالکانه به آنها پرداخت میکنند، البته که این بهره مالکانه طبق قوانین و اسناد برای شرکتها با یک فرمولی مشخص شده است و اگر دولت به این فرمول پایبند باشد نباید نگران بود. از دیگر عوامل مطرح شده، قیمت گاز فولاد در بودجه 1401 است که برابر با خوراک پتروشیمی ها در نظر گرفته شده است که از حدود 1120 تومان به حدود 3540 تومان رسیده است و رشد 3.3 درصدی را داشته است. با توجه به اینکه عمده مصرف گاز در فرآیند آهن اسفنجی است، باعث کاهش حاشیه سود این شرکتها خواهد شد. هر چند که تا نهایی شدن این لایحه مسیر طولانی در انتظار خواهد داشت.
وضعیت بازار در دو روز معاملاتی گذشته، با توجه به افت قیمت سهام و ریزش اخیر شاخص می‌توانست وضعیت بهتری داشته باشد، اما پذیره نویسی تجلی به عنوان یک عامل اصطکاک ظاهر شد و در ۲ روز توانست حدود 930 میلیارد تومان نقدینگی جذب کند.
برای صحبت در مورد روند آینده بازار سرمایه، بهتر است نگاهی به تحلیل تکنیکال شاخص هم بیاندازیم. با بررسی شاخص صنایع مختلف، شاخص کل احتمالاً وضعیت نوسانی را در محدوده 1 میلیون و 400 هزار واحدی تجربه کند. اما در این بررسی وضعیت شاخص هم وزن بهتر به نظر می‌رسد. برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در هر بازار، بهتر است ریسک های آن بازار را در نظر گرفت و ریسک های این روزهای بازار، در مرتبه اول، دستکاری دولت در لایحه بودجه سال بعد است و باید کاملاً اثر این مورد را برای تحلیل صنایع و شرکت‌ها در نظر گرفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید