به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود جزئی قیمت طلا با کاهش شاخص دلار

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح پنجشنبه 25 نوامبر قیمت طلا در بازار جهانی کمی بهبود داشت. توقف رالی شاخص دلار و کاهش 0.15 درصدی این شاخص به عنوان دلیل بهبود بازار طلا قابل ذکر است.

ساعت 10:45 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.26 درصد یا 4.69 دلار صعود به قیمت 1794.15 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1782.83 و 1794.38 دلار بود.

برخی اظهار نظرهای مقامات فدرال رزرو که از گرایش بیشتر به سیاست‌های انقباضی حکایت دارد از جمله دلایلی است که باعث شد بازار طلا تحت فشار قرار گیرد و به زیر 1800 دلار در اونس افت کند. کاهش سیاست‌های محرک اقتصادی، کاهش خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا و نهایتا افزایش نرخ بهره عواملی است که می‌تواند تاثیر منفی بر بازار طلا داشته باشد. به خصوص افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا برده و از جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران می کاهد.

البته صبح پنجشنبه شاخص دلار با 0.15 درصد نزول در سطح 96.73 واحد قرار دارد و این امر باعث شد موج مثبتی را در بازار طلا شاهد باشیم. طلا از قله پنج ماهه خود حدود 4.5 درصد افت قیمت داشته و بار دیگر به کمتر از 1800 دلار رسیده است. یکی از تحلیل گران مستقر در هند می‌گوید: “بازارها به تدریج نرمال سازی سیاست پولی را در محاسبات خود لحاظ می‌کنند. این امر می‌تواند در کوتاه مدت قیمت طلا را زیر فشار نگه دارد. اما بعید است که بانک های مرکزی بزرگ جهان نرخ بهره را به سرعت بالا ببرند زیرا بهره بالاتر هزینه تامین مالی و سود بدهی که دولت باید بپردازد را بالا می‌برد.”

همچنین روز گذشته داده های جدید اقتصادی از تعدیل مثبت تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماه سوم سال حکایت داشت. در عین حال تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا به کمترین سطح از سال 1969 رسیده است.

افت قیمت جهانی طلا به زیر 1800 دلار

صبح چهارشنبه 24 نوامبر بازار طلا زیر 1800 دلار پایدار است اما روز گذشته فشار فروش و افت شدید قیمت این فلز گرانبها را شاهد بودیم. تقویت شاخص دلار و گمانه زنی درباره افزایش زودتر از انتظار نرخ بهره توسط فدرال رزرو از جمله عواملی است که روند نزولی را در بازار طلا تشدید کرد.

ساعت 10 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.17 درصد یا 3 دلار صعود به قیمت 1793.35 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1783.08 و 1796.02 دلار بود.

قیمت طلا از اوج هفته گذشته خود حدود 5 درصد افت داشته در حالی که انتظار می رود رئیس فدرال رزرو که به تازگی در سمت خود ابقا شده حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی و کاهش محرک های اقتصادی را تسریع نماید تا از این طریق رشد فزاینده قیمت ها و تورم کنترل شود.

همین گمانه زنی‌ها باعث شد که شاخص دلار به روند صعودی خود ادامه دهد. صبح چهارشنبه شاخص دلار با 0.03 درصد صعود به 96.52 واحد رسید. دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای خارجی طی 5 روز گذشته 0.72 درصد و در یک ماه گذشته 2.9 درصد تقویت شده است.

تحلیل‌گر شرکت کارگزاری OANDA می‌گوید: ” هر چند که احتمالا تا کنون بیشتر افرادی که در بازار طلا به دنبال سود فوری ورود کرده بودند، موقعیت های خرید خود را نقد کرده و خارج شده اند، اما بعید است که طلا به این زودی بتواند خود را به بالای 1800 دلار برگرداند مگر اینکه بازده اوراق خزانه کاهش داشته باشد.” او پیش بینی می کند که در کوتاه مدت هر گونه صعود طلا نهایتا در سقف 1810 دلار متوقف شود زیرا فعلا بحث رشد تورم و احتمال افزایش نرخ بهره، بازده اوراق خزانه را افزایش می‌دهد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید