به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بورس تهران در ادامه روند نزولی روز گذشته، دیروز نیز نزولی بود و با ریزش نزدیک به 30 هزار واحدی در جایگاه 1 میلیون و 420 هزار واحد آرام گرفت. دیروز نیز شاهد خروج پول حقیقی به میزان 920 میلیارد تومان بودیم و ارزش معاملات خرد نیز وارد کانال 5 همتی شد و به 5،999 میلیارد تومان رسید که بنظر می‌رسد بازار با این ارزش معاملات خرد فعلا سمت شاخص سازها نخواهد رفت. از طرفی یک نکته حائز اهمیت آن است که کندل‌های منفی، پرقدرت و سنگین هستند و کندل‌های مثبت کم جون و بی رمق، که خبر از کلیت منفی بازار می‌دهد.
آنچه که برای سرمایه‌گذاران مشهود است، آن است که سرمایه‌گذاری در کشوری مانند ایران با توجه به مشکلات منحصر به فرد خود از تورم گرفته تا برجام، مانند رانندگی در جاده شمال است که مدام باید حواستان به پیچ و خم جاده باشد تا از سرمایه خود محافظت کنید و به نوعی سرمایه‌گذار نیز باید حواسش کاملا جمع باشد و تمام سناریوها در رابطه با نرخ دلار، برجام و نرخ بهره و قیمت‌های جهانی و… را در نظر بگیرد.
در رابطه با برجام می‌توان گفت که توافق بر روی کاغذ بسیار محتمل است چرا که هم وضع اقتصادی ایران خراب است و هم آمریکا قصد رفتن از منطقه و کاهش التهابات را دارد که راهش توافق با ایران است. اما دولت جدید هنوز تصمیم خود را نگرفته که این خود باعث می‌شود توافق در عمل کاهش یابد. در چنین شرایط پیچیده‌ای تنوع در پرتفوی نه تنها خوب نیست بلکه واجب است چرا که کسی نمی‌داند چه خواهد شد.
در رابطه با نرخ بهره باید گفت که دولت در 6 ماه آینده باید حدود 350 هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد یعنی ماهی حدودا 60 و هفته‌ای 15 هزار میلیارد تومان. در این نرخ‌ها این حجم از فروش امکان‌پذیر نیست و لذا چشم انداز نرخ بهره صعودی خواهد بود و ممکن است در ابتدا دولت مخالف این حرکت باشد اما در آخر سال مجبور شود آن را افزایش دهد. این در حالی است که نرخ بهره حتی اگر 25 درصد شود با هم از تورم بشدت عقب است اما این خبر تأثیر خود را خواهد گذاشت چرا که تحلیل‌گران بازار فکر می‌کنند این امر تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین افزایش نرخ بهره اثر خود را از طریق کانال انتظارات خواهد گذاشت.
از سمت دیگر کامودیتی‌های‌ جهانی افزایش قیمت خود را داشته‌اند ودر ادامه یا به ثبات می‌رسند یا کاهش پیدا خواهند کرد. همانطور که در نشست اخیر فدرال رزرو، خبر از احتمال کاهش سیاست‌های اعطای تسهیلات به کسب و کارهای کوچک در آمریکا از ابتدای سال میلادی جدید داده شد و فعالان بازار به سمت پیشخور کردن این اطلاعات خواهند رفت.
لذا ریسک بازار چه نرخ بهره، چه نرخ ارز و چه قیمت کامودیتی‌ها اثر گذار خواهد بود و کلیت بازار شاید در یک ماه آینده خیلی جذاب نباشد اما سهم‌‌های خوب در بازار وجود دارد شاید در این برهه سهام ریالی حتی اگر مشمول قیمت‌گذاری شوند، با پایین‌تر آمدن برای خرید بهتر خواهند شد و بهتر است از سهام دلاری در پرتفوی خود کم کنیم و سهام ریالی از صنایع کوچک مانند زراعت و دامپروری و سیمان و بیمه‌ای را جایگزین کنیم.
اگر بخواهیم در رابطه با آینده بازار بیشتر صحبت کنیم می‌توان گفت که اگر بازار بخواهد از سطح مقاومتی 1 میلیون و 600_580 هزار واحد عبور کند به یک محرک قوی نیاز دارد. بنظر می‌رسد دلار محرک قوی‌تری نسبت به نرخ بهره و قیمت‌ها بوده و حال اگر دلار حوالی 27‌_28 هزار تومان بماند مشکلی پیش نخواهد آمد و با بازاری مواجه خواهیم شد که نه گران است و نه ارزان. در واقع در یک بازار متعادل، فروشنده‌ای برای سهم نمی‌آید و اگر هم سهامدار با توجه به هیجانات دست به فروش بزند خریداری در آن سمت نشسته که بخرد. به عبارتی در نقطه‌ای قرار خواهیم گرفت که نه انتظار هیجان سهامداران زنبیل به‌دست می‌توان داشت نه انتظار نشستن در صف فروش، یک روز ممکن است بازار مثبت باشد و یک روز منفی. بنابراین روی هم رفته با یکبازار آرام رو به رو خواهیم بود که 2 ویژگی دارد یکی اینکه تغییرات قیمتی قابل توجه در نمادها را شاهد نیستیم و دوم اینکه ارزش معاملات خرد با افت همراه است و طبیعی است در یک بازار متعادل خریدار و فروشنده انرژی کمتری برای خرید و فروش صرف می‌کنند و نتیجه آن پایین آمدن ارزش معاملات خرد می‌شود. در ادامه این بازار آرام منتظر خواهد بود تا ببیند مذاکرات به چه سمتی می‌رود تا با روشن شدن جهت نرخ دلار، تصمیم بگیرد به چه سمتی برود و تا موقعی که خبری از مذاکرات نباشد حمایت دلار در محدوده 27 هزار تومان حفظ خواهد شد.

از لحاظ تکنیکال نیز با توجه به اندیکاتور MACD بنظر می‌رسد بعد از شکست خط روند صعودی و پولبک به آن، اصلاح تا سطح یک میلیون و 400 هزار واحد دور از انتطار نباشد این در حالی است که هر چند کندل‌های شاخص پر قدرت هستند ولی در اکثریت بازار فروشنده قویی وجود ندارد و صرفا هیجانات و ترس سهامداران خرد باعث رنج‌های منفی در بازار می‌شود

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید