به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه امروز یکی از منفی‌ترین روزهای خود را در سال ۱۴۰۰ تجربه کرد. شاخص کل با کاهش ۳۸ هزار واحدی و افت ۲.۵ درصدی به عدد ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن هم از لحاظ درصدی، وضعیتی مشابه با شاخص کل داشت و با ۱۰ هزار واحد افت، در حدود ۴۴۰ هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل از ۷ شهریور ماه که شروع به اصلاح کرده است، تا امروز حدود ۸.۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است. ارزش معاملات خرد چند روزی است پایین تر از ۱۰ هزاررسیده امروز هم با ۲۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل به سطح ۵۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یکی دیگر از خبرهای مهم این روزهای کشور، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بود. بعد از ۱۵ سالی که ایران به عنوان ناظر در این سازمان حضور داشت روز جمعه به عنوان عضو دائم در این سازمان پذیرفته شد. این خبر، هر چند که میتواند بر تقویت ارزش ریال برابر دلار کمک کنند اما در بازار امروز نرخ دلار تغییر محسوسی را تجربه نکرد. یکی دیگر از بهانه‌های منفی امروز بازار، شایعه‌ی حضور علی طیب نیا بر ریاست بانک مرکزی کشور بود. علی طیب نیا در دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی، با افزایش نرخ بهره، باعث ورود بورس به دوره رکود شد که همین مورد باعث افزایش کلاهبرداری‌ها در موسسات مالی و اعتباری شد. واقعیت این است که اهالی بازار به این شایعه، وزن داده‌اند. هر چند که شرایط کلی کشور کاملاً متفاوت با بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۶ می‌باشد، اما همچنان سابقه تصمیم‌گیری افراد، خصوصاً در این سطح، کاملا برای بازار اهمیت دارد. بازار بورس امیدوار بود که یکی از جنس بازار سرمایه به بانک مرکزی بپیوندد که بتواند با تصمیمات خود، جهت گیری مثبتی به بازار بدهد . با همه تفاسیر سیگنال مثبتی از بازار مخابره نمی‌شود. از لحاظ تکنیکالی هم، با بررسی نمودار شاخص کل و اندیکاتور های RSI ، MACD و خط روند شکل گرفته در بازار همگی نشان از این دارند که احتمالاً باید شاهد افت بیشتر شاخص کل باشیم. شاخص پس از افت مقداری، معمولاً نیازمند اصلاح زمانی هم هست.

برای سرمایه‌گذاری در این روزها، بهتر است به صحبت‌های اعضای دولت جدید دقت کرد، چرا که شش ماه دوم سال، زمان پیاده‌سازی تصمیمات هیجانی و آنی اعضای دولت جدید است، که با توجه به این وضع، میتوان بسیاری از صنایع چه مثبت و چه منفی تحت تأثیر قرار گیرند. شاید بهتر باشد، درصدی از پورتفوی سرمایه‌گذاری به سهام ریالی ارزنده تعلق گیرد، چرا که در صورتیکه توافق و مذاکرات برجامی به نتیجه برسد، در کوتاه‌مدت بر سهام این شرکتها تاثیر‌گذار خواهد بود.

در کل بهتر است این روزها اگر تصمیم به خرید و سرمایه‌گذاری را دارید، اولاً سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید، دوماً پله‌ای خرید انجام دهید. جدای از خرید مستقیم سهام، حتما نگاهی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم داشته باشید.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید