به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

این روزها در وضعیتی از بازار سرمایه قرار داریم که شاخص بازدهی تقریباَ صفر درصدی را داشته است علی رغم آنکه سهام کوچک زیان را هم به خود دیده‌اند تا بدین ترتیب بازار سرمایه به عنوان کم بازده‌ترین بازار در سال جاری شناخته شود؛ از سویی بازار سرمایه از میانگین p/eهای 10 تا 11 و p/eهای بالای 20 در پیک سال گذشته الان به حدود 7.5 رسیده که نشان می‌دهد جدا از خالی شدن حباب عملا دید منفی نسبت به بازار ایجاد شده و بازار در وضعیت حباب منفی قرار گرفته است. این در حالی است که نفت نسبت به سال گذشته از 40 دلار به 90 دلار و نرخ دلار نیما از 18 هزار تومان به 23 هزار تومان رسیده است. آیا با این اوصاف آیا باید همچنان انتظار رکود در بازار را داشت؟
خبرهای ضد و نقیض در رابطه با توافق یا عدم توافق به گونه‌ای است که تا روشن نشدن این موضوع نمی‌توان از آینده برداشت درستی داشت، هم خریدار و هم فروشنده به نوعی دست نگه داشته‌اند چرا که یک سرمایه‌گذار آینده را می‌خرد حال اگر آینده مبهم باشد دقیقه چه باید بخرد؟ همین موضوع باعث کم تحرکی بازار شده و ارزش معاملات خرد با رسیدن به 2.5 همت تعریف چندانی ندارد. نه فروشنده و نه خریدار قوی وجود ندارد به نوعی چشم همه به وین است تا با توجه به نتیجه و جهت نرخ دلار بازار جهت حرکت خود را تعیین کند. در صورت توافق شاهد افت قیمت دلار خواهیم بود اما از آنجا که بازار طعم انواع ابهامات کوچک بزرگ را چشیده انتظار نمی‌رود کف 1.2 میلیون واحدی شاخص از دست برود اما به هرحال افت نرخ دلار اثر روانی خود را خواهد گذاشت در این حین دلار 4200 هم جهت حمایت از اقشار ضعیف باقی خواهد ماند و صنایع پرپتانسیل را با ریسک موجه خواهد کرد اما به وضعیت کلی بازار می‌توان امیدوار بود.
اما اگر توافقی صورت نگیرد ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک و سیاست‌های انقباضی دولت جهت کنترل بازارها یقه بازارها را خواهد گرفت، حتی اگر نرخ دلار رشد کند بازار با رکود و درجا زدن احتمالا پیش خواهد رفت. بنابراین باید پذیرفت که افت و خیزهای این روزهای بازار و بی رمق بودن آن طبیعی است و تا وقتی که شوک لازم به بازار وارد نشود بازار به این روند خود ادامه خواهد داد.
یکی از مواردی که در بودجه هم دیده شده مالیات بستن بر سود سپرده‌های حقوقی‌هاست که این اتفاق باعث می‌شود حقوقی‌ها پول‌هایشان را جابه‌جا کنند و بخشی از ان را به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیاورند که باعث ایجاد نقدینگی جدیدی شده و رونق را می‌تواند به بازار بیارود. باید این را هم گفت که لایحه نهایی بودجه در فروردین یا اردیبهشت ماه سال آتی تصویب می‌گردد لذا در صورت کندی روند مذاکرات ممکن است رشد و رونق در بازار در ابتدای سال بعد به وقوع بپیوندد و همچنان شاهد بازاری رکودی باشیم.
در رابطه با بازار فردا هم باید گفت که در نیم ساعت پایانی بازار روز دوشنبه تغییرات شاخص کل به ۷ هزار واحد در ناحیه مثبت رسیده بود اما سرانه‌‌های خرید در آن زمان رشد محسوسی داشته لذا انتظار می‌رود بازار شروعی مثبت داشته باشد و در ادامه شاهد بازاری کم تلاطم و آرام باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید