به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۴ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صحبت از بازار امروز سخت است. تاثیر دولت بسیار زیاد است و نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت. از سهامداری شرکت های بزرگ و کوچک بورسی تا سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات همه به ما نشان می‌دهد که دولت توانایی هر کاری را دارد. متاسفانه تغییر قوانین و تصمیمات فضا را کاملاً در ابهام فرو برده و کاهش معاملات خرد نسبت به چند روز پیش نیز این مسئله را نشان می‌دهد. خبرهای خوب از حذف قیمت‌گذاری خودرو تا حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به فاصله چند روز، جای خود را به خبرهای بد عدم حذف قیمت‌گذاری و عدم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی لااقل در کوتاه مدت داد. نه تنها شرایط و چشم انداز بهتر نشد، بلکه لیستی از ۲۵ قلم جنس خوراکی نیز منتشر شد و اعلام شد که هرکس بالاتر بفروشد به تعزیرات معرفی می‌شود. آیا اتفاقی در دو روز افتاد که به یکباره تصمیمات عوض شد؟
با عدم ثبات در سیاست‌های قیمتی آیا مرغدار و یا دامدار ریسک تولید را می‌پذیرد؟ آیا افراد به فکر سرمایه گذاری در سهام شرکت ها خواهند بود؟ آیا سرمایه گذار خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور خواهد بود؟
وقتی همه چیز به یکباره تغییر می‌کند، افراد به سراغ اجناس و کالاهایی می‌روند که دولت توان تأثیرگذاری روی آنها را ندارد. زیرا مردم فهمیده‌اند که دولت معمولا کار را خراب می‌کند. در نتیجه به جای سهام دلار می‌خرند و به جای تولید به دنبال سفته بازی در بازارهای مختلف می‌روند. نهایت این ماجرا چیزی جز کوچک شدن اقتصاد و فرسودگی و استهلاک صنایع و بنگاه‌ها نیست. بازار سرمایه آیینه‌ای از وضعیت اقتصاد کشور است. وقتی این بازار توانایی جذب منابع را نداشته باشد و ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالا باشد، وضعیت کل اقتصاد همین گونه است. بگذریم
تا زمانی که اطمینان نسبی در بازار به وجود نیاید عده‌ای حاضر ورود به آن نیستند و همین مسئله باعث کم رمقی شده است. صحبت از خرید و فروش سخت است وقتی آینده مبهم است. در چنین شرایطی باید درباره مواردی که قطعیت بیشتری دارند صحبت کرد و با کمک و استفاده از قطعیت های نسبی به بررسی و تحلیل شرایط پرداخت. یکی از این موارد عدم کاهش قیمت دلار در صورت ادامه وضع موجود در سیاست خارجی و مذاکرات است. خوشبختانه یا متاسفانه دلار مانند خودرو به زور و دستور پایین نمی‌آید و حرف‌ها تا زمانی که واقعیت نداشته باشند و در عمل مشاهده نشوند تاثیر روی قیمت دلار ندارند. حتی در صورت توافق نیز انتظار کاهش زیاد قیمت دلار و باقی ماندن در قیمت های پایین تر از قیمت‌های فعلی در بلند مدت به دور از واقعیت است. مورد بعدی تورم محقق شده یک سال اخیر و همچنین تورم انتظاری ماه‌ها و سال‌های پیش رو است. خوشبختانه یا متاسفانه تورم نیز مانند دلار با دستور پایین نمی آید و به واقعیت‌های اقتصادی نگاه می‌کند. در حالیکه بازارهای مختلف در یک سال گذشته بازدهی زیادی نداشته‌اند ولی تورم حدود ۵۰ درصد بوده و تورم انتظاری نیز شرایط بهتری از تورم محقق شده ندارد. البته روند مذاکرات می تواند روی تورم انتظاری نیز تاثیر مثبت داشته باشد ولی با ادامه شرایط کنونی تورم انتظاری اگر افزایش نیابد، کاهش نیز ندارد.
بنابراین ممکن است که اقدامات ضد و نقیض دولت چند صباحی روی بازار سهام تاثیر منفی بگذارد اما در نهایت بازار راه خودش را می‌رود و دولت هم مجبور می‌شود هم قیمت گذاشتن روی اموال مردم را کنار بگذارد و هم ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.
در حالی که بازار داشت جان تازه‌ای می‌گرفت و کمی از ترس آن میریخت، ولی عدم اطمینان مجدد ایجاد شده باعث دست به عصا شدن سرمایه‌گذاران شده است. به نظر می‌رسد فعلاً حالت نوسانی را تا زمانی که تصمیم جدیدی گرفته نشود، شاهد باشیم.
فردا نیز با همین دست فرمان جلو می‌رود و شرایط ویژه و خاصی را انتظار نداریم. ضمن اینکه این هفته حراج اوراق را نیز داریم و بازار بیش از اینکه رنگ سبز به خود بگیرد، احتمال سرخی‌اش بیشتر است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید