به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز دوشنبه متعادل و با نوسانات مثبت در برخی از گروه‌ها آغاز بکار کرد و جدال میان فروشندگان و خریداران باعث نوسان میان برخی از نمادها و خصوصاً بزرگان بازار شده بود. در نیمه دوم معاملات، شاهد روندی متعادل منفی در کلیت بازار بودیم که رنج منفی بانکی‌ها و خودرویی‌ها کاملاً مشهود بود. در این میان اما تقاضای خریداران برای کوچک‌های بازار و همچنین نمادهای گروه پتروشیمی به چشم می‌آمد، توجه به گروه پتروشیمی از همان ابتدا باعث به صف خرید رسیدن شپدیس شد. در نهایت شاخص کل با رشد اندک و حدود 5 هزار واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 479 هزار واحدی بکار خود پایان داد.
یکی از مهمترین شاخص‌ها و آمارهای بازار این روزها، ارزش معاملات خرد است؛ ارزش معاملات خرد از شروع روزهای معاملاتی امسال اعداد بالاتر از 4 هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده است ( میانگین حدود 5.5 هزار میلیارد تومان ). با توجه به دوران رکودی که در چند وقت اخیر تجربه کردیم و با توجه به بررسی روندهای گذشته، به نظر می‌رسد این محدوده، محدوده مناسبی‌ست، و زمینه را برای بازدهی بازار ایجاد می‌کند.
در مورد وضعیت و جو بازار این روزها؛ با توجه به تغییر انتظارات فعالان بازار نسبت به آینده برجام و همچنین صحبت‌های کشورهای درگیر در مذاکرات وین، نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته و وارد کانال 28 هزار تومان شده است که همین مورد در کنار رشد قیمت‌های جهانی دلیل توجه به نمادهای پتروشیمی و برخی از شرکت‌های صادراتی در بازار شده است، حال میتوان دلیل افزایش نرخ دلار را همین مسئله برجام دانست و یا جاماندگی دلار نسبت به تورم!
یکی از نامه‌های مهمی که در پایان بازار امروز منتشر شد، وضع عوارض پلکانی شامل محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد، محصولات زنجیره فلزات اساسی و محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی و برخی از صنایع دیگر می‌شود. قیمت مبنای محاسبه این عوارض تا ابتدای خردادماه امسال بر اساس نرخ فوب صادراتی ایران در هفته اول دی‌ماه 1400 است. در مورد عوارض صادراتی بر بخش فولاد؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده، میانگین نرخ فروش محصولات صادراتی شمش فولاد خوزستان ( برای نمونه ) در ابتدای دی‌ماه سال گذشته، حدود 610 دلار بوده است که با توجه به نرخ 730 دلاری بیلت فوب ایران ( طبق آخرین آمار کانال کامودیتی ) میزان عوارض برای محصولات فولادی حدود 11 درصد است.
در نهایت برای جمع‌بندی موارد ذکر شده، با توجه به رشد برخی از بزرگان بازار از ابتدای امسال، جو میان صنایع کوچکتر بازار بهتر باشد، در این میان نباید از توجه بازار به نمادهای گروه پتروشیمی غافل بود، ضمن اینکه باید دید بازار فردا چقدر به نامه منتشر شده در مورد عوارض صادراتی اهمیت می‌دهد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید