به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

خلاصه تحولات کلان اقتصادی در جهان ( دوشنبه ۱۱ آوریل)

روز جمعه شاخص دلار آمریکا بیشترین افزایش هفتگی در یک ماه اخیر را به ثبت رساند. پیش بینی افزایش سریع تر نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو آمریکا و کاهش اندازه ترازنامه بانک مرکزی این کشور از جمله دلایل تقویت شاخص دلار است.

این شاخص برای اولین بار در دو سال اخیر از مرز 100 واحد عبور کرد و به 100.19 واحد رسید که بالاترین سطح از ماه مه 2020 می باشد. تضعیف یورو و احتمال تشدید بحران اقتصادی در اروپا از جمله دلایل تقویت شاخص دلار است. در صورت تحریم نفت و گاز روسیه توسط کشورهای اروپایی بسیاری از صنایع این منطقه امکان ادامه فعالیت به صورت عادی را نخواهند داشت. رقابت انتخاباتی در فرانسه عامل دیگری است که بر عدم اطمینان سیاسی در اروپا افزوده است.

وال استریت یک هفته منفی را پشت سر گذاشته و به خصوص نگرانی زیادی درباره سهام بخش فناوری وجود دارد. شاخص نزدک که سهم شرکت های فناوری محور در آن بالا است طی یک هفته گذشته 3.9 درصد افت داشت در حالی که شاخص های S&P500 و داوجونز به ترتیب 1.3 و 0.3 درصد نزول را به ثبت رساندند. بخش سلامت با 3 درصد صعود پیشتاز بود.

پیش بینی می شود در هفته پیش رو بحث افزایش تورم تاثیر زیادی بر تحولات بازار داشته باشد. انتشار داده های جدید از شاخص قیمت مصرف کننده برای ماه مارس که قرار است روز سه شنبه منتشر شود تصویر بهتری از وضعیت تورم در آمریکا ارائه خواهد کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص قیمت تولیدکننده اعلام خواهد شد.

روز جمعه در معاملاتی پر نوسان قیمت نفت خام افزایش داشت اما در مجموع یک هفته نزولی در بازار نفت به ثبت رسید. علت کاهش قیمت نفت این بود که بسیاری از کشورها اعلام کردند قصد دارند بخشی از ذخایر راهبردی خود را به بازار عرضه نمایند. روز جمعه قیمت نفت خام برنت با 2.19 درصد صعود به 102.78 دلار در هر بشکه رسید.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید