به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۲ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز کار خود را متعادل همراه با نوسانات منفی آغاز کرد و پس از افزایش تقاضا در صنعت پالایشی، بازار در مسیری صعودی قرار گرفت، اما پس از گذشت تقریبا یک ساعت شاهد عقب نشینی خریداران در کلیت بازار بودیم و نماگر بورسی به رشد 5 هزار و 600 واحدی بسنده کرد، در این حین شاخص هموزن در مسیر نزولی پیشرو بود. در نیم ساعت پایانی با آمدن خبر خودرویی‌ها شاهد قدرت‌نمایی خریداران در این سمت بازار بودیم. سرانجام شاخص با 3 هزار و 213 واحد رشد به رقم 1 میلیون و 476 هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با 2 هزار و 248 واحد افت در جایگاه 422 هزار واحد به کار خود پایان داد.
شاخص هموزن پس از اتمام فاز اصلاحی خود در اولین روز مهرماه در محدوده 1 میلیون و 386 هزار واحد برای چند روزی به ثبات نسبی رسیده اما شاخص هموزن در محدوده 415 هزار واحد کف جدیدی را ساخت و چندان فاصله‌ای از آن نگرفته است. این واگرایی در رفتار شاخص کل و هم‌وزن نشان می‌دهد بازار نسبت به نمادهای بزرگ استقبال بیشتری داشته است.


حال بنظر می‌رسد در مهرماه گزارشات تابستان از راه برسند و تجربه اهالی بازار طی یکسال گذشته باعث شده که وزن بیشتری به گزارشات شرکت‌ها و P. E فروارد آنان داده شود. لذا انتظار می‌رود عمدتا شرکت‌هایی با ارزش بازار بالا و EPS محور مخصوصا اگر حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی دارند در طی یکی دو هفته آینده کماکان مورد استقبال قرار بگیرند. هر چند که برای بازار فردا به واسطه برگشت خودرویی‌ها شاخص هم‌وزن بهتر از شاخص کل پیش‌بینی می‌گردد اما این برگشت تا زمانی که نمادهای خودرو و خساپا میلیاردی حجم نخورند فعلا نوسانی انتظار می‌رود.
حال با توجه به ابهامات و ریسک‌های بازار در ادامه سال، استراتژی مناسب و افق سرمایه‌گذاری متناسب با شرایط بازار به منظور افزایش بازده سبد سرمایه‌گذاری می‌بایستی اخذ گردد. از این رو می‌توان به نمادهای زیر با افق سرمایه‌گذاری 3 تا 6 ماه اشاره کرد.

صنعت پتروشیمی:
در این گروه می‌توان به نمادهایی مانند خراسان، شپدیس و شغدیر اشاره کرد. خراسان و شپدیس به دلیل اینکه ایران اوره خود را 530 دلار می‌فروشد P. E فروارد 6 و 5.5 واحد را دارا می‌باشند و شغدیر که PVC تولید می‌کند، باتوجه به همبستگی نرخ‌هایش با نرخ نفت و افزایش قیمت نفت، P. E فروارد 5 واحد را دارا می‌باشد. از گزینه‌های دیگر به منظور سرمایه‌گذاری می‌توان به شپترو اشاره کرد هر چند که از لحاظ بنیادی وزن کمتری نسبت به شغدیر دارا می‌باشد اما از لحاظ تکنیکالی در صورت شکست خط مقاومت می‌تواند صعود خوبی را داشته و از وزن تکنیکالی بالاتر برخوردار باشد.

صنعت دارو:
در صنعت دارو نیز نمادهایی مانند دتوزیع و دلر دارای P. E های حدودا 6 ماحد می‌باشند. در این میان دتوزیع از لحاظ بنیادی مناسب‌تر بنظر می‌رسد و در صورت عبور از مقاومت پیش رو در محدوده 3،5000 ریال و تثبیت بالای ابرکومو می‌تواند گزینه‌ مناسب‌تری باشد.

صنعت فلزات:
از گزینه‌های جذاب این صنعت می‌توان به نماد فایرا با P. E فروارد نزدیک به 5.5 اشاره کرد. به گزارش شرکت بلومبرگ یک فلز ساخته شده از دومین عنصر فراوان روی زمین کمیاب شده که این کمبود به دلیل کاهش تولید در چین در نتیجه تلاش برای کاهش مصرف برق است. کمبود سیلیکون در چین محرک قیمت آلومینیوم قرار گرفته و شرایط را به نفع تولید کننده ایرانی آلومینیوم رقم زده است.

صنعت غذایی:
نماد غکورش از نمادهای ارزنده این صنعت به شمار می‌رود که دارای P. E فروارد حدودا 6 واحد است.

صنعت سیمان:
در این صنعت می‌توان به نمادهای سشرق و سپاها با P. E فروارد نزدیک به 5 اشاره کرد.

صنعت بانک:
بانک‌ها که مجددا به کف‌های قبلی خود برگشته‌اند. گزارشات ماهانه بانک‌هایی مانند ملت، اقتصاد نوین و تجارت باعث شده در فضایی که نمادها افت کرده‌‌اند جذاب بنظر برسند.

حال به کلیت بازار می‌پردازیم:


نکته مهمی که می‌توان پی برد آن است که اکثریت سهام بازار به اندازه شاخص حرکتی نداشته‌اند. به عنوان مثال مثبت بودن امروز شاخص تا نیم ساعت پایانی را می‌توان به نمادهایی مانند فارس و تاپیکو نسبت داد نه رشد کل بازار. بابت همین است که شاخص خیلی وقته ملاک حرکت بازار نیست اما محدوده‌های مهم‌اش تأثیر روانی خودش بر بازار را خواهد گذاشت و تا وقتی که شاخص از مقاومت روانی 1 میلیون 600 هزار واحد رد نشود پتانسیل رشد با احتمال کمی همراه است و ریزش خاصی نیز نخواهیم داشت و اگر ریزشی صورت بگیرد در واقع به دلیل ارزش بازار یا گران بودن نیست بلکه بدلیل مداخلاتی است که در بازار صورت می‌گیرد همانند آنچه که توضیح داده شد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید