به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۳ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار چهارم بهمن ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز یکشنبه، سوم بهمن¬ماه 1400، در ادامه فزونی عرضه در ساعات پایانی بازار دیروز، تماماً قرمز به کار خود پایان داد. هر چند که در میانه بازار خودرو به صفر تابلو نزدیک شد اما این باعث نشد که تحرکات مثبتی در گروه خودرویی دیده شود. در نهایت شاخص کل با افت بیش از 25 هزار واحدی به محدوده 1 میلیون و 256 هزار واحدی رسید. فارس، فملی ، فولاد، تاپیکو، نوری ، شپدیس و شبندر بیشترین تاثیر را در افت بازار داشتند.
نوشتن در مورد این روزهای بازار تبدیل به سخت¬ترین کارها شده است. نه رمقی مانده و نه امیدی. این شرایط هم نشان از وخامت اوضاع دارد و هم بارقه هایی از امید. احوال این روزهای بازار باعث شده که تاثیر گزارش های 9 ماهه بر صنایعی که عمکلرد خوبی داشته اند نادیده گرفته شود. از جمله گزارش های خوبی که در این مدت منتشر شد، گزارش پالایشی ها بود که عملکرد آنها نسبت به فصول گذشته بهتر بود.
هر روز شاهد یک موج منفی از طرف حاکمیت به سوی بازار سرمایه و صنعت کشور هستیم. بگذریم که قبل از انتخابات برای حمایت از بازار سرمایه چه برنامه هایی ارائه می‌شد و کلمه بورس چه حضور پررنگی در برنامه های نامزدها داشت. پس از آن هم، بارهای بار شاهد صحبتهایی برای حمایت از بازار بودیم اما فقط در حد حرف باقی مانده و با تصمیماتی که گرفته شده قصد نابودی صنایع مختلف کشور را دارند. ناهماهنگی بین سخنان دولت، عملکرد سازمان برنامه و بودجه و مجلس برای بودجه سال 1401 باعث دامن زدن به شرایط فعلی شده و تصمیم سهامداران را برای کناره گیری و ایستادن بیرون گود مصمم کرده است. در چنین شرایطی کمتر سهامداری قصد ورود به بازار را دارد.
قطع برق شرکتهای فولادی از ابتدای بهمن‌ماه، بعد از قطعی تابستان که حدود 2.5 ماه طول کشید، حالا در ادامه اقدامات عجیب و در راستای سیاست‌های صنعت ستیزی این روزهای دولت باید شاهد توقف و کاهش تولید این شرکتها هم باشیم. از طرفی در ادامه همان موج اخبار منفی ،که این روزها به شدت مورد استقبال اهالی بازار هست، خبر عضو کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره شمولیت مالیات بر درآمد صادراتی شرکتهای تولید کننده متانول، اوره و پلی اتیلن در لایحه بودجه سال بعد، موجی دیگر از اخبار منفی را روانه بازار کرد. این موارد را به عدم هماهنگی سازمان برنامه و تصمیمات ستاد اقتصادی دولت ( نامه 10 بندی ) و همچنین عملکرد کمیسیون تلفیق برای همراهی با دولت، اضافه کنید. آیا این تصمیمات حاکمیت در کنار افزایش شدید نرخ انرژی این شرکتها باعث نابودی صنایعی همچون فولاد و یا پتروشیمی نخواهد شد؟ آیا دولت نتیجه این تصمیمات را ارزیابی کرده است؟ آیا این تصمیمات موجب نمی شود که این صنایع هم به سرنوشت خودرو ساز ها دچار شوند؟ اینها سوالاتی است که در رابطه با نحوه عملکرد دولت مطرح است. طبیعتاً چنین شرایط پر از ابهام و پر ریسکی، باعث عقب نشینی و خروج خوشبین‌ترین سرمایه گذاران می شود. در چنین شرایطی فعالان بازار دیگر به سیاست¬های فریبکارانه‌ی دولت وزن نمیدهند و بدترین شرایط را در نظر میگیرد. دولت در حرف و کلام به خوبی از بازار حمایت میکند ولی در عمل صنایع سودآور و بزرگ کشور را جایی برای جبران کسری بودجه خود می‌داند.
بازار هم نگران روزهای رکود و افت بازار پس از توافق است و هم نسبت به دوران پس از عدم توافق، مشکلات اجتماعی، تداوم روند منفی سرمایه گذاری و در نتیجه کاهش بهره وری در صنایع مختلف بدبین است. با توجه به موارد مطرح شده و ریسک های موجود، خروج پول از صنایع مختلف و بطور کلی از بازار سرمایه سرعت گرفته و باعث شده است که سرمایه گذاری غیرمولد جذاب‌تر به‌نظر برسد. در نهایت برای روزهای پیش روی بازار و در افق کوتاه مدت دید مثبتی نداریم و به نظر میرسد این شرایط بازار تغییر چندانی نداشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید