به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰

صعود طلا در آخرین روز سال ۲۰۲۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز جمعه 31 دسامبر و در آخرین روز سال 2021 قیمت طلا در بازار جهانی بیش از 1 درصد افزایش داشت اما در مجموع این فلز گرانبها یک سال نزولی را پشت سر گذاشت.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 1.34 درصد یا 24.18 دلار صعود به قیمت 1829.05 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1813.33 و 18130.17 دلار بود.

تحلیل گر Exinity می گوید که در سال 2022 نگرانی از اثرات اقتصادی اومیکرون می تواند از بازار طلا حمایت کند اما افزایش بازده اوراق خزانه مانع مهمی پیش روی صعود بهای این فلز گرانبها خواهد بود. او می افزاید: “در سال 2022 چند کاتالیزور مهم می تواند به رشد بازار طلا کمک کند، اشتباهات فدرال رزرو و تداوم تورم بالا و حتی تنش های ژئوپلیتیک می تواند از جمله این کاتالیزورها باشد.”

با وجود افزایش قیمت طلا در معاملات روز جمعه این فلز گرانبها مجموعا سالی نزولی را پشت سر گذاشت. قیمت طلا در سال 2021 به میزان 4.1 درصد کاهش پیدا کرد و یک سال نزولی پس از دو سال صعودی را ثبت کرد.

تحلیل گر ارشد کارگزاری OANDA می گوید که پوشش ریسک آخر سال باعث شد که قیمت طلا صعودی شود و از مقاومت 1820 دلار در اونس عبور کند. این در حالی است که شاخص دلار بهترین عملکرد سالانه را در شش سال اخیر تجربه می کند. تقویت شاخص دلار مانعی برای صعود طلا است و خرید آن را برای دارندگان سایر ارزها دشوار می سازد.

اوایل ماه دسامبر مقامات فدرال رزرو توافق کردند که محرک های اقتصادی دوران کرونا را با سرعت بیشتری کاهش دهند و قرار است در سال 2022 سه نوبت افزایش نرخ بهره 0.25 درصدی برای دلار داشته باشند. افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و عاملی منفی برای طلا به شمار می رود.

منبع: reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید