به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

خلاصه اخبار کلان اقتصادی (دوشنبه ۹ مه)

صبح دوشنبه 9 مه ( 19 اردیبهشت) شاخص دلار همچنان صعودی بوده و با 0.45 واحد یا 0.43 درصد صعود به 104.10 واحد رسیده است.

روند نزولی و فشار فروش که اخیرا در بازارهای سهام جهان اتفاق افتاده از جمله دلایلی است که تقاضا برای دلار را افزایش داد. به دنبال افت شاخص های سهام در آمریکا، بورس های سهام اروپا نیز وضعیت نزولی پیدا کردند. در این شرایط انتظار برای پیگیری سیاست های پولی انقباضی توسط بانک مرکزی ایالات متحده با هدف کنترل تورم باعث شده که شاخص دلار در وضعیت صعودی قرار گیرد. شاخص دلار ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از ارزهای خارجی از جمله یورو محاسبه می کند.

هفته گذشته شاخص ترکیبی نزدک 1.54 درصد افت داشت، شاخص های S&P 500 و داوجونز به ترتیب 0.21 و 0.24 درصد نزول را تجربه کردند. به این ترتیب ششمین هفته نزولی برای داو و پنجمین هفته نزولی پیاپی برای دو شاخص دیگر رقم خورد.

روز جمعه قیمت نفت خام برای سومین جلسه پیاپی صعودی بود و نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان نتوانست تاثیر منفی قابل توجهی بر بازار نفت داشته باشد زیرا اتحادیه اروپا به دنبال تحریم نفت روسیه است و بازار نفت با کمبود عرضه مواجه می باشد. کشورهای غربی همچنین به دنبال تحریم شرکت های کشتی رانی و خدمات بیمه برای حمل و نقل نفت روسیه هستند.

قیمت نفت خام برنت با 1.75 درصد یا 1.94 دلار صعود به 112.83 دلار در بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت 1.83 درصد افزایش قیمت داشت و در 110.24 دلار در هر بشکه معامله شد. به این ترتیب نفت خام برای دومین هفته پی در پی وضعیت صعودی داشت. البته صبح دوشنبه بهای نفت خام کمی کاهش داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 1.17 درصد نزول به 108.49 دلار رسیده است.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید