به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۰

تا پایان بازار صعودی مس فاصله زیادی داریم

فلزات اساسی

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، از سال 2020 بازار مس عملکرد بسیار خوبی داشته و یکی از برندگان در بازار کالا بوده است. این فلز صنعتی نه تنها عنصری اساسی برای رسیدن به رشد اقتصادی است، بلکه نقش مهمی در حرکت به سمت انرژی‌های تجدید‌پذیر بازی می‌کند.

چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده جهان قصد دارد بخش بزرگی از آلایندگی‌های کربنی خود را کاهش دهد. هدف چین این است که تا سال 2060 از نظر آلایندگی کربن به وضعیت خنثی برسد.

تولید خودروهای برقی به مس زیادی نیاز دارد و مقدار مس مورد استفاده در ساخت یک دستگاه خودروی برقی بطور متوسط 4 برابر مس مصرف شده در یک دستگاه خودروی عادی است. تولید برق از نور خورشید و باد هم تقاضای مس را افزایش می‌دهد. در نتیجه شرکت فیچ پیش‌بینی می کند که مقدار مس سبز به عنوان درصدی از کل تقاضای مس در جهان از 5.6 درصد سال جاری به 15.7 درصد در سال 2030 برسد.

رشد اقتصادی معمولا دست به دست با گسترش فعالیت‌های صنعتی اتفاق می‌افتد و کشورهای مختلف در جهان قصد دارند سرمایه‌گذاری بیشتری به ساخت و احیای زیرساخت‌ها اختصاص دهند که خود مستلزم مصرف مس می‌باشد.

شرکت کوشیلکو برآورد می‌کند که تقاضای جهانی مس امسال به 24 میلیون تن برسد که 2.4 درصد بیش از سال 2020 می باشد. به پشتوانه این تقاضای قوی، در سه ماه دوم امسال قیمت مس به قله تاریخی 4.77 دلار در پوند رسید. این در حالی است که اوایل سال 2016 قیمت مس در کف 1.94 دلار در پوند قرار داشت.

این در حالی است که سمت عرضه با مشکلاتی مواجه است. همه‌گیری کرونا از جمله عواملی است که با اختلال در تولید و توزیع مس حدود 80 هزار تن در تولید مس معدنی جهان کاهش ایجاد کرد. البته از این منظر احتمال دارد اوضاع تدریجا به وضعیت عادی برگردد و لذا افت تولید سال گذشته یک تکان مقطعی باشد. اما نگرانی اصلی به کاهش غنا و ظرفیت تولید از معادن فعلی برمی‌گردد. کمبود اکتشاف ذخایر جدید مس و سرمایه‌گذاری محدود در ایجاد پروژه‌های جدید می‌تواند مقدار عرضه مس را در آینده با تهدیدهایی مواجه سازد.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در سال‌های آینده توازن عرضه و تقاضا به هم خورده و بازار مس با کسری مواجه شود. برخی برآوردها از کسری 8.2 میلیون تن مس تا سال 2030 حکایت دارد. با توجه به موارد مطرح شده، تحلیل‌گر کیتکو پیش‌بینی می‌کند که به رغم بازار نه چندان قوی در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران بازار مس و شرکت‌های تولید‌کننده را به دقت زیر نظر داشته باشند. به خصوص شرکت‌های معدنی که ذخایر با کیفیت مس در اختیار دارند از موقعیت خوبی برخوردار خواهند بود.

منبع:kitco

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید