به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۴ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار روز دوشنبه با حجم معاملات بالا که بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به معاملات اوراق مشارکت بود به پایان رسید. معاملات خرد سهام همچنان در محدوده ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان در حال نوسان است و بازار در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد و همه منتظر هستند که ببینند چه می شود. این جمله ببینم چی می شود به دلیل ابهامات پیش روست. دولت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری در بودجه امسال دارد. با توجه به عدم تحقق درآمدهای بودجه به ویژه در بخش فروش نفت و فشار حداکثری به بخش‌های مختلف اقتصادی برای اخذ مالیات، همچنین عدم توانایی یا عدم تمایل دولت به فروش دارایی هایش برای تامین منابع، تنها راههای باقی مانده انتشار اوراق و چاپ پول است. عدم امکان پیش‌بینی عملکرد دولت در انتشار اوراق و یا چاپ پول باعث شده است که بازار سهام نیز سردرگم شود و یکی از چالشهای اصلی بازار نیز نحوه پوشش کسری بودجه توسط دولت است. چاپ پول طبیعتاً از منظر رشد شاخص و رشد قیمت سهام به نفع بازار است ولی قطعاً تبعات بدی را در بلندمدت خواهد داشت و عملا با تورمی که ایجاد می‌کند، قدرت خرید افراد تغییر نخواهد کرد و حتی شاید بدتر شود. اما چاپ پول ریسک‌ انتشار اوراق را برای بازار سهام حداقل در کوتاه مدت ندارد و می‌تواند عامل محرکی برای رشد باشد. اما انتشار اوراق، بازار سهام و تمام بازارها را در کوتاه مدت دچار رکود می کند، اما در بلند مدت و در چند سال دیگر که سررسید بازپرداخت این اوراق فرا برسد، تصمیم دولت در نحوه و چگونگی تامین منابع برای بازپرداخت اوراق سررسید شده بسیار مهم است و اگر اقداماتی مانند چاپ پول برای بازپرداخت صورت گیرد، با یک ابرتورم در سال‌های آینده روبرو خواهیم بود. بنابراین ریسک انتشار اوراق برای گذران امور جاری، اگر از چاپ پول بیشترنباشد قطعاً کم ریسک تر نیست.
تصمیمات دولت بسیار مهم است. بنابراین در کوتاه‌مدت و شرایط فعلی، توجه بازار سهام به اقدامات دولت است. به نظر می‌رسد دولت راه میانه را حداقل تا شروع دور جدید مذاکرات و مشخص شدن نتیجه آن در پیش بگیرد و از هر دو راه اقدام به پوشش کسری بودجه کند. بنابراین هر خرید سهم در بازار باید با تحلیل و انگیزه مشخص باشد. اگر بخواهیم استراتژی مشخص تری را عنوان کنیم، بهتر است هر سرمایه گذار با توجه به میزان ریسک پذیری خود مقداری را نقد و مقداری را سهام داشته باشد، البته نه هر سهمی. در حال حاضر پتروشیمی‌ها به دلیل قیمت های مناسب محصولاتشان در بازارهای جهانی و پالایشی ها نیز به دلیل قیمت مناسب محصولات و نرخ خوراک اعلامی برای آنها، همچنین پی بر ای خوب، برای سرمایه گذاری در بین بزرگترها مناسب هستند. بین این دو گروه، به نظر پالایشی وضعیت بهتری داشته باشد.
درکوچکترها هم باید به دنبال سهام و صنایع با خبرهای خوب رفت. به طور مثال در غذایی و دارویی با حذف دلار ترجیحی وضعیت این دو گروه بهتر می شود. در سهام تورم محور نیز، صنعت کاشی و سرامیک وضعیت مناسبی دارد. احتمال کاهش یارانه در صنعت برق نیز باعث شده است که صنعت نیروگاهی پتانسیل خوبی برای رشد داشته باشد.
اگر معاملاتتان برپایه تحلیل تکنیکال هست نیز باید به روند حرکت توجه شود. به طور مثال در روز یکشنبه خودرو و بانکی در موقعیت مناسب تکنیکالی برای خرید بودند و انتشار نامه رئیس سازمان بورس برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، باعث تحرک در این صنعت شد و قرار داشتن در کف قیمتی عامل رشد آنها شد. به نظر می رسد بازار روز چهارشنبه نیز وضعیت مشابه مانند دو روز اخیر داشته باشد و ابهامات همچنان بلای جان بازار برای حرکت منطقی و پیش‌بینی آینده است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید