به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

رئیس سازمان بورس: مدافع سهامدار هستم!

علیرضا یوسف‌لاوی: بازار سرمایه بازاری جذاب و پرنوسان است که به عقیده رئیس سازمان بورس، این بازار سال گذشته را با دو نیمه متفاوت به پایان رسانده است؛ نیمه اول سال را پرسود و امیدوارکننده، اما در نیمه دوم سال به‌طور کامل شرایطی متفاوت و ناامیدکننده را دنبال کرده است.

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، افت تاریخی بازار سهام تا جایی پیش رفت که تنها در سال 1399 علاوه‌بر کاهش یک میلیون واحدی شاخص کل، 117 روز منفی در بازار سهام ثبت شده است که همین موضوع سبب ایحاد نگرانی‌های بسیاری نسبت به آینده بازار شده است.

شب گذشته (1400/01/27) دکتر دهقان دهنوی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی با موضوع توسعه بازار از مسیر بازار، به پرسش‌های فعالان بورس در کلاب‌هاوس پاسخ داده است که در ادامه مشروحی از آن را می‌خوانید:

بیش از 57 میلیون سهامدار در کشور داریم!

دکتر دهنوی در ابتدا با ارائه آمار کلی از سال 1399 گفت: به‌دلیل حضور گسترده مردم، بازار سرمایه به یک موضوع ملی تبدیل شده است و هم‌اکنون بیش از ۵۷ میلیون کد سهامداری داریم؛ در واقع بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور به نوعی با بازار سرمایه مرتبط هستند که موضوع بازار سهام در کشور را بیش از بیش مهم جلوه می‌دهد.

ایشان ضمن بیان این موضوع که بازار سرمایه سال 99 را با فراز و نشیب‌های زیادی به پایان رسانده است اعلام کرد که بورس در سال گذشته رکوردهایی بر جای گذاشته است که یکی از آن تامین مالی بیش از 680 هزار میلیارد تومانی برای اقتصاد کشور است.

برای توسعه بازار پتانسیل‌های متفاوتی وجود دارد

در این گفت‌وگو رئیس سازمان بورس پتانسیل درونی بازار از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را از مولفه‌هایی دانست که در سال 99 به کمک بازار آمد و رویکرد جدید سازمان را برای توسعه بلندمدت و اهمیت به مولفه‌هایی از خود بازار اعلام کرده است.

وظیقه من در سازمان بورس دفاع از حقوق سهام‌دار است

وی افزود: برای توسعه بازار نیروها و‌ پتانسیل‌هایی در خود بازار داریم که استفاده از آن‌ها می‌تواند نقش اصلی در توسعه این بازار ایفا کند. برای مثال امروز به دنبال برداشتن موانع انتشار اوراق از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا هلدینگ‌ها هستیم و هم‌اکنون این هلدینگ‌ها می‌توانند به نقش آفرینی با برداشتن موانع بپردازند.

توسعه بازار با توسعه پتانسیل‌ نهادهای مالی امکان‌پذیر است

دکتر دهنوی ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت صندوق‌ها در اسفند ماه سال 1399 افزود: باید از پتانسیل نهادهای مالی که در بازار هستند برای توسعه بازار استفاده شود که نمونه آن‌را در اسفندماه سال گذشته دیدیم.

از دیگر برنامه‌های رئیس سازمان بورس که مطالعات آن در حال انجام است، قراردادهای ریپو است که برای استفاده شرکت‌ها از منابع مالی اضافه یکدیگر است که به عقیده وی این مساله سبب افزایش کارایی دارایی شرکت‌ها در پورتفوی آن‌هاست؛ ضمن این که بازار بدهی نیز به کمک بازار سرمایه می‌آید.

با قیمت‌گذاری دستوری به بازار سهام خدشه وارد نکنید

دکتر دهنوی وظیقه و اولویت خود در سازمان بورس را دفاع از حقوق سهام‌دار دانست و در ارتباط با بحث قیمت‌گذاری دستوری در بازار سهام گفت: این موضوع برای اقتصاد و صنعت سم است و تا جایی که بتوانیم با آن مقابله می‌کنیم. قیمت‌گذاری برای تولید و سرمایه‌گذاری با شعار سال، اهداف کشور و با برنامه‌های توسعه‌ای هماهنگی ندارد و نباید اجازه ضربه به بازار سهام را قیمت‌گذاری دستوری بدهیم.

رابطه مستقیمی بین نرخ و تعداد اوراق منتشر شده وجود دارد

وی در گفت‌وگوی بورسی خود در کلاب‌هاوس، ارزش اولین درخواست‌ها برای انتشار اوراق را ۲۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که بخش قابل‎ توجه آن از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها بوده است.

محدود کردن دامنه نوسان برای بلندمدت امکان‌پذیر نیست

دکتر دهنوی با بیان این موضوع که با توجه به این تجربه موفق، قطعا درخواست‌های بیشتری هم برای انتشار اوراق وجود خواهد داشت افزود: انتشار اوراق بیشتر در نرخ اوراق نیز تاثیرگذار است که برای این موضوع هم برنامه داریم.

دستورالعمل کارگزاری‌های نیازمند یک بازبینی ویژه است

ایشان با اعلام تسهیل ورود کارگزاری‌های نوپا به بازار سرمایه گفت: دستورالعمل کارگزاری‌ها نیازمند اصلاح است که گام اول آن انجام شده و این روند ادامه دارد و به زودی دستورالعمل جدید ابلاغ خواهد شد و فضا برای ورود کارگزاران جدید فراهم خواهد شد و کانون نهادهای سرمایه‌گذاران خرد از اولویت‌هاست.

سهامداران حقیقی ما نیاز دارند که از یک تریبون رسمی درخواست‌ها و مطالبات خود را اعلام کنند که با ایجاد این بستر، پذیرای نظرات و نقدهای سرمایه‌گذاران هستیم.

دولت باید نسبت به بورس مسئولیت‌پذیر باشد

رئیس سازمان بورس با اشاره به کمک سال قبل بازار سرمایه به کشور ادامه داد: فعالیت بورس در سال گذشته بی‌نظیر بوده و بازار سرمایه کشور را از افتادن در یک تورم سنگین نجات داده است؛ به همین دلیل انتظار ما از دولت مسئولیت‌پذیری در قبال این بازار را داریم.

وی افزود: سال گذشته ۲۲۰هزار میلیارد تومان اوراق در بازار منتشر شد که ۱۸۰هزارمیلیارد تومان متعلق به دولت و مابقی مربوط به شرکت‌ها است که ۴۰۰درصد رشد اوراق شرکتی را نشان می‌دهد.

بازار سرمایه کشور را از درافتادن در یک تورم سنگین نجات داد

الویت نیز با اوراق شرکت‌های بازار است در مورد مصوبه انتشار اوراق هم انتشار کنونی در حد درخواست شرکت‌هاست و شرکت‌های جدیدی طرح درخواست می‌کنند و از پتانسیل‌های درون بازار نیز برای جذب اوراق استفاده می‌کنیم.

این یک انتظار به جا و به حق است که از دولت داریم و می‌دانیم که این خواست و اراده در دولت نیز وجود دارد.

مجوز انتشار اوراق بیشتری را می‌دهیم

ایشان با بیان اینکه در مورد انتشار اوراق تصمیم بر این بود که موانع انتشار اوراق برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری برداشته شود گفت: موقعی که مصوبه صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت کمک شود، این یک اثر مثبت داشت ولی وقتی قولی که داده شده انجام نشد، بیش از آن چیزی که اثر مثبت داشته باشد اثر منفی ایجاد کرد.

در این بازار حتما باید به قول و وعده‌ها عمل شود؛ سازمان بورس هم نظارت می‌کند تا این مبلغ صرف خرید سهام شود.

دکتر دهنوی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در ارتباط با انتشار اوراق گفت: با این تفاسیر انتظار می‌رود که انتشار اوراق از ۲۴ هزار میلیارد تومان فراتر رود. با اینکه حجم تامین مالی انجام شده از بازار سرمایه، سهم دولت بسیار زیاد است اما در مقایسه با سال‌های گذشته، انتشار اوراق به ۳۶ هزارمیلیاردتومان رسیده است.

سرمایه‌‎گذاری‌ها باید تابعی از حجم فعالیت باشد

رئیس سازمان بورس: به کارگزاری‌ها موجود فرصت داده شود خودشون را با شرایط وقف دهند؛ زیرا سرمایه‌گذاری‌ها باید تابعی از حجم فعالیت باشد. باید برای کارگزاری‌های جدید سرمایه را در سطح پایین‌تر قرار بدهیم که مسیر باز شود که متناسب با افزایش فعالیت افزایش سرمایه بدن. در دستورالعمل جدید این را انجام می‌دهیم.

دامنه نوسان محدود نمی‌شود

ایشان در پاسخ به سوالی در ارتباط با محدود کردن دامنه نوسان و گرایش سرمایه‌گذاران به ورود به رمزارزها گفت که این امر برای بلندمدت امکان‌پذیر نیست و دنبال چنین کاری هم نیستیم.

همچنین براساس قانون فعالیت در رمز ارز ممنوع است. این که وب‌سایت‌هایی ایجاد شده و مردم خرید و فروش می کنند بسیار عجیب است و تولید رمز ارز از خرید و فروش باید جدا شود.

رئیس سازمان بورس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ایجاد شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری سطح دو اشاره کرد که با تدوین یک نقشه راه و توسعه پله پله بتوانند به شرکت مشاور سرمایه‌گذاری سطح یک تبدیل شوند.

نظر خود را بنویسید