به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی مس

فلزات اساسی

ادامه اعتصاب در معدن مس شیلی

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، اعتصاب کارکنان معدن مس اسکوندیدا در شیلی و همچنین معدن مس اسپنس در روز جمعه برای دومین روز ادامه داشت در حالی که شرکت BHP با به خدمت گرفتن کارکنان جایگزین سعی دارد روند تولید را بدون تغییر حفظ کند.

دبیر اتحادیه شرکت کننده در اعتصاب معدن مس شیلی به رویترز گفت که اعضای این اتحادیه در سانتیاگو به تظاهرات خود ادامه خواهند داد. به گفته او شرکت برای تداوم عملیات تولید از کارکنان جایگزین استفاده می کند که خلاف قوانین است. این حرکت با اعتراض اتحادیه روبرو شده است. وی به رویترز گفت: “ما بابت نقض حق اعتصاب و اقدامات ضد اتحادیه کارگری به اداره کار شکایت کرده ایم.”

شرکت BHP درباره وضعیت عملیات تولید پس از اعتصاب اظهار نظری نکرده است. این اعتصاب معدن اسکوندیدا را تحت تاثیر قرار داده که بزرگترین معدن مس جهان می باشد. تداوم یا شدت گرفتن این اعتراضات می تواند مقدار عرضه مس در جهان را کاهش دهد.

تنش میان کارکنان معدن مس در شیلی و شرکت BHP در حالی اتفاق می افتد که قیمت این فلز صنعتی به بالاترین سطوح تاریخی خود رسیده و با بهبود اوضاع اقتصادی جهان تقاضای مس رو به افزایش است. این امر سبب شده که اتحادیه‌های کارگری در بزرگترین تولید کننده مس جهان یعنی شیلی، قدرت چانه‌زنی بیشتری را در مذاکرات مربوط به قرارداد کار داشته باشند.

افزایش موجودی مس در انبارهای ترانزیتی شانگهای

طی یک هفته گذشته مقدار موجودی مس در انبارهای ترانزیتی شانگهای برای ششمین هفته پیاپی افزایش داشت. افزایش حجم محموله‌های ورودی به عنوان دلیل این روند مطرح می شود.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط شانگهای متالز مارکت، در هفته منتهی به جمعه 28 مه (7 خرداد ) مقدار موجودی مس نگهداری شده در انبارهای ترانزیتی شانگهای با 11700 تن افزایش به 415500 تن رسید.

گرایش شرکت های ذوب مس داخلی چین به صادرات و افزایش موجودی انبار از محل محموله‌های وارداتی به عنوان دلیل اصلی این روند ذکر می‌شود. شرکت‌های ذوب داخلی چین بخش قابل توجهی از تولید خود را به منظور صادرات به انبارهای ترانزیتی منتقل می‌کنند.

از سوی دیگر زیان آربیتراژ باعث شده که بسیاری از محموله‌های وارداتی از انبارهای ترانزیتی ترخیص نشود. پرمیوم مس نقدی چین همچنان روندی کاهشی دارد و فعلا معامله‌گران ترجیح می‌دهند موجودی خود را در انبار نگهداری کنند.

به این ترتیب مقدار موجودی مس نگهداری شده در انبارهای ترانزیتی شانگهای برای ششمین هفته پی‌در‌پی وضعیت صعودی دارد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید