به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

ثبات بهای کلاف گرم آمریکا بالای مرز 1949 دلار در تن

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، برای هشت روز از نه روز گذشته قیمت کلاف گرم فولادی بالای 97 دلار در صد پوند بود در حالی که فعالان بازار انتظار دارند کمبود عرضه در سه ماه چهارم سال ادامه پیدا کند.

روز پنجشنبه 23 سپتامبر شاخص روزانه فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم فولادی در ایالات متحده معادل 97.48 دلار در صد پوند ( 1949.6 دلار در تن) فوب اعلام شد که در مقایسه با روز قبل 0.56 درصد افزایش داشته است. البته این قیمت هنوز 0.07 درصد کمتر از یک هفته قبل می باشد. روز دوشنبه 20 سپتامبر شاخص کلاف گرم آمریکا به قله تاریخی 98.25 دلار در صد پوند رسیده بود.

توزیع کنندگان فولاد و مشتریان به فست مارکتس گفتند که بازار کلاف فولادی همچنان با کمبود مواجه است و آنها نگران هستند که تعطیلی کارخانجات برای تعمیرات دوره ای طی سه ماه آخر سال شرایط را وخیم تر کند. البته برخی از منابع با این ارزیابی موافق نیستند و معتقدند که فاصله زمانی تا تحویل تدریجا کمتر می شود و کاهش تولید خودرو می تواند توازن عرضه و تقاضا را بهبود بخشد.

یکی از توزیع کنندگان مستقر در مید وست آمریکا گفت که کارخانجات این کشور سعی دارند قیمت کلاف گرم را از مرز 2000 دلار در تن عبور دهند و احتمالا موفق خواهند شد اما حفظ قیمت ها در این سطوح بالا غیرممکن خواهد بود.

برخی از خریداران گفته اند که دنبال عرضه کننده خارجی هستند زیرا قیمت های آنها حدود 400 دلار در تن کمتر از قیمت های داخلی است. یکی از توزیع کنندگان گفت که دیگر حتی از کارخانجات داخلی درخواست قیمت نمی کند زیرا مشتریان وی تمایلی به خرید در قیمت های پیشنهاد شده توسط کارخانجات داخلی آمریکا ندارند.

محدودیت های مصرف برق در چین و کاهش تقاضا برای فولاد تخت

با توجه به تداوم کمبود زغال سنگ و محدودیت های اعمال شده در مصرف برق، انتظار می رود تقاضای چین برای فولاد و به خصوص محصولات فولادی تخت کاهش داشته باشد.

از 22 سپتامبر در تانگشان و تیانجین از تولید کنندگان لوله خواسته شده که تولید خود را به ترتیب برای 5 و 11 ساعت در روز متوقف کنند. علت این امر کمبود برق می باشد.

یکی از تحلیل گران مستقر در شانگهای می گوید که هیچ زمان مشخصی برای پایان محدودیت های مصرف برق اعلام نشده است. کارخانجات تولیدی لوله برق زیادی مصرف می کنند و بسیاری از آنها نیروگاه اختصاصی ندارند.

روز جمعه یکی دیگر از تحلیل گران صنعت فولاد مستقر در شانگهای گفت: ” پیش بینی ما این است که تاثیر محدودیت های مصرف برق بر تقاضای فولاد تخت بیشتر از تاثیر آن بر سمت عرضه باشد.”

نگرانی از کاهش تقاضا باعث شده که قیمت کلاف گرم تحت فشار باشد. روز جمعه قرارداد آتی کلاف گرم در بورس آتی شانگهای به کف روزانه 5502 یوان در تن رسید که پایین ترین قیمت در سه هفته گذشته محسوب می شود.

به گفته تحلیل گران تاثیر منفی کمبود برق بر قیمت کلاف گرم بیشتر از میلگرد بود. “کمبود عرضه برق احتمالا باعث می شود که عملیات در برخی از کارخانجات تولیدی متوقف شود. در نتیجه قیمت کلاف گرم بیشتر از میلگرد تحت تاثیر قرار گرفته است.”

روز 24 سپتامبر ارزیابی فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم در بازار داخلی شرق چین در دامنه 5680-5720 یوان (879-885 دلار) در تن ex-works اعلام شد که پایین ترین سطح از 2 سپتامبر محسوب می شود. قیمت این محصول از قله 5820-5920 یوان درتن برای 10 سپتامبر به میزان 170-200 یوان در تن کاهش داشته است.

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید