به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار فلزات

کاهش موجودی فلزات اساسی در انبارهای بورس آتی شانگهای

طی یک هفته گذشته موجودی قابل تحویل برای بیشتر فلزات اساسی در انبارهای بورس آتی شانگهای (SHFE) روندی کاهشی داشت. در این مجموعه مس بیشترین درصد کاهش موجودی را تجربه کرد و در مقابل موجودی روی مقدار کمی افزایش داشت.

به گزارش فست مارکتس موجودی مس نگهداری شده در انبارهای بورس آتی شانگهای در روز جمعه 25 مارس (5 فروردین) با 27451 تن یا 21.2 درصد کاهش هفتگی به 102055 تن رسید.

بیشتر جریان خروجی به انبارهای تحت مدیریت ژونگچو داچانگ و اس آی پی جی لوجستیکس در شانگهای مربوط می شد که به ترتیب 9728 و 5163 تن کاهش موجودی را گزارش کردند.

کاهش موجودی مس عمدتا به کم شدن محموله های تحویلی کاتد مس به انبارهای بورس آتی شانگهای مربوط می شود که به خاطر محدودیت های کرونایی و اختلال در حمل و نقل محموله ها در مناطق درگیر شیوع کرونا مربوط می شود.

منطقه پودونگ در شانگهای که محل استقرار دفاتر بورس آتی شانگهای و معامله گران بازار کالا است طی یک هفته گذشته با افزایش آمار مبتلایان به کرونا مواجه بود. یکی از معامله گران مستقر در شانگهای به فست مارکتس گفت: “فعلا حمل و نقل بسیار آهسته انجام می شود. محموله های ورودی و خروجی همگی تحت تاثیر قرار گرفته اند.”

در این مجموعه تنها موجودی روی به مقدار جزئی 1319 تن یا 0.7 درصد افزایش داشت و به 177826 تن رسید. فعالان بازار علت افزایش موجودی روی را به تقاضای ضعیف در بازار نقدی نسبت می دهند.

موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس آتی شانگهای با 24881 تن یا 7.5 تن کاهش به 308942 تن رسید. موجودی سرب با 9185 تن یا 8.8 درصد کاهش در سطح 94825 و موجودی نیکل با 94 تن یا 1.3 درصد کاهش در سطح 7415 تن گزارش شد.

کاهش بهای بیشتر فلزات اساسی در لندن و شانگهای

در پایان معاملات روز گذشته قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن عمدتا نزولی بود در حالی که با پیشرفت مذاکرات صلح روسیه و اوکراین ریسک گریزی سرمایه گذاران کمتر شده است. روسیه وعده داده که از شدت عملیات نظامی خود در اطراف کیف و چرنیکوف به مقدار قابل توجهی بکاهد.

روز گذشته قیمت قرارداد آتی مس SHFE 2205 در دامنه محدودی نوسان داشت و نهایتا با 290 یوان یا 0.39 درصد نزول به 73250 یوان در تن رسید. آتی مس در بورس فلزات لندن با 0.09 درصد نزول به 10351 دلار در تن رسید.

در زمینه تحولات کلان اقتصادی، مذاکرات روسیه و اوکراین در تحقق آتش بس موفق نبود اما هر دو طرف با دادن امتیازاتی به طرف مقابل موافقت کردند. روسیه اعلام کرد که شدت عملیات نظامی خود در محدوده کیف و چرنیکوف را محدود خواهد کرد. رئیس بانک مرکزی فیلادلفیا با افزایش نرخ بهره به میزانی بیش از 0.5 درصد در ماه مه موافق است. بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین کمی بهبود داشته و این امر هم به کاهش نگرانی و احساس ریسک بازار کمک کرده است. در این شرایط بازار احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا را قوی تر ارزیابی می کند.

در زمینه تحولات بنیادی، محدودیت های کنترلی کرونا در چین باعث شده که توزیع محصولات در انبارهای مختلف چین کاهش پیدا کند. به دلیل عدم بهبود نسبت قیمت مس در بورس شانگهای به بورس فلزات لندن، ترخیص گمرکی مس وارداتی در چین محدود بود. در مقابل به دلیل حاشیه سود بهتر صادرات، برخی از کارخانجات ذوب فعالانه نسبت به صادرات مس از چین اقدام می کنند.

روز گذشته قرارداد آتی آلومینیوم در بورس شانگهای با 1.52 درصد نزول به 22610 یوان در تن رسید. روز سه شنبه آتی آلومینیوم در بورس لندن با 4.33 درصد نزول در 3449 دلار در تن بسته شد.

قراردادهای آتی سرب و روی در بورس فلزات لندن به ترتیب با 087 درصد صعود و 1.02 درصد نزول در سطوح 2389.5 و 4056 دلار در تن بسته شدند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید