به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

افزایش بهای کلاف گرم چین با امید به بسته محرک اقتصادی

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز دوشنبه 6 دسامبر ( 15 آذر) قیمت کلاف گرم فولادی در بازار نقدی چین افزایش داشت. اخیرا نخست وزیر چین وعده داده بود که نسبت ذخیره قانونی بانک ها را کاهش خواهند داد. در نتیجه امید به محرک های اقتصادی بیشتر و افزایش اعتبارات باعث شد که بازار فولاد روند مثبتی پیدا کند.

روز دوشنبه قیمت کلاف گرم فولادی در بازار داخلی شرق چین ( شانگهای) با 20-30 یوان صعود به 4840-4880 یوان (760-766 دلار) در تن رسید. قرارداد کلاف گرم در بورس آتی شاگهای در معاملات شب جمعه به قله 4650 یوان در تن رسیده بود.

نخست وزیر چین در کنفرانس ویدئویی که با مدیرعامل صندوق بین المللی پول داشت گفت که چین نسبت ذخیره قانونی را “در فرصتی مناسب افزایش خواهد داد تا با حمایت از اقتصاد واقعی این کشور به خصوص به شرکت های کوچک و متوسط کمک شود.” نسبت ذخیره قانونی مقدار وجه نقدی است که بانک ها می بایست به عنوان ذخیره نگه دارند تا میزان تسهیلات پرداختی کنترل شود. 

اواخر روز دوشنبه بانک خلق چین اعلام کرد که از روز 15 دسامبر نسبت ذخیره قانونی را برای همه بانک ها به میزان نیم درصد کاهش خواهد داد به جز بانک هایی که نسبت ذخیره قانونی آنها قبلا 5 درصد بود. پیش بینی می شود که این اقدام در بلندمدت 1.2 تریلیون یوان ( 188 میلیارد دلار) نقدینگی به اقتصاد چین اضافه کند.

اعلام خبر کاهش نسبت ذخیره قانونی باعث شد که جو بازار بهبود بیشتری پیدا کند. قبل از این هم بحث محدودیت های بیشتر تولید برای کاهش آلودگی هوا به رشد قیمت کلاف گرم کمک کرده بود. در قطب های فولادسازی تانگشان و هاندان چین روز جمعه هشدار آلودگی مه دود سطح دو اعلام شد که مطابق آن کارخانجات فولاد با آلودگی بالاتر می بایست سطح تولید خود را کاهش دهند.

صعود فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای

در پایان معاملات روز دوشنبه 6 دسامبر ( 15 آذر) قیمت بیشتر فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای صعودی بود. بحث کاهش نسبت ذخیره قانونی برای بانک های چینی از جمله دلایل جو مثبت در بازار فلزات می باشد.

روز گذشته قرارداد آتی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 1.7 درصد صعود در 9577 دلار در تن بسته شد. آتی مس SHFE 2201 در بورس شانگهای نیز 0.33 درصد افزایش قیمت داشت و به 69560 یوان در تن رسید.

در زمینه اخبار کلان اقتصادی، داده های اولیه منتشر شده از آفریقای جنوبی نشان می دهد که گونه اومیکرون کرونا باعث افزایش آمار بیماران کرونایی که نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند، نشده و از این جهت نگرانی سرمایه گذاران از اثرات منفی احتمالی آن کمتر شده است. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و نفت خام برنت بیش از 5 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین بانک مرکزی چین تصمیم گرفته که نسبت ذخیره قانونی برای بانک های این کشور را نیم درصد کاهش دهد تا از این طریق بانک ها توان بیشتری برای پرداخت اعتبارات داشته باشند. هدف از این اقدام کمک به رشد اقتصادی چین و تثبیت شرایط بازار می باشد. در بازار نقدی چین همچنان واردات ادامه دارد و به تدریج کمبود مس در بازار این کشور کمتر می شود. البته لازم به ذکر است که تقاضای صنایع پایین دستی چندان قوی نیست.

روز گذشته قرارداد آتی آلومینیوم SHFE 2201 در شانگهای به قیمت 18770 یوان در تن باز شد و پس از ثبت سقف و کف 18810 و 18660 یوان نهایتا با 60 یوان یا 0.32 درصد صعود در 18770 یوان در تن بسته شد.

آتی سرب در بورس شانگهای با 0.34 درصد نزول به 14860 یوان در تن رسید. سرب سه ماهه در بورس لندن 0.46 درصد افزایش قیمت داشت در 2206.5 یوان در تن بسته شد.

قرارداد آتی روی سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.49 درصد صعود به 3173 دلار در تن رسید. قرارداد روی SHFE 2201 نیز 0.81 درصد یا 185 یوان افزایش قیمت داشت و در 22910 یوان در تن بسته شد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید