به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات اساسی

felez

صعود بیشتر فلزات اساسی در انتظار نشست بانک مرکزی اروپا

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در پایان معاملات روز چهارشنبه 9 ژوئن ( 19 خرداد) بازار فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای صعودی بودند در حالی که این مجموعه در بورس فلزات لندن همگرایی کمتری داشت.

قرارداد آتی مس SHFE 2107 در بورس آتی شانگهای جلسه روز گذشته را با 0.38 درصد صعود به قیمت 71780 یوان در تن خاتمه داد در حالی که آتی مس سه ماهه در بورس لندن با 0.44 درصد نزول به 9971 دلار در تن رسید.

از نقطه نظر اقتصاد کلان، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشته و قصد دارد فعلا سیاست‌های انبساطی و تسهیل نقدینگی را ادامه دهد. آمار حاکی از افزایش تورم باعث شده که برخی از سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال افزایش نرخ بهره ابراز نگرانی کنند. روز پنجشنبه قرار است شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ایالات متحده منتشر شود. افزایش تورم در مجموع خبر مثبتی برای مجموعه فلزات اساسی است. همچنین تقاضای نقدی در بازار مس قوی توصیف می شود.

فاصله قیمت میان قرارداد ماه جاری و ماه آینده باعث شده که معامله‌گران به کاهش پرمیوم‌های نقدی برای معاملات با سررسید سه روزه تمایلی نشان ندهند. انتظار می‌رود پرمیوم های نقدی در چین بین 50-120 یوان در تن باشد.

روز گذشته قرارداد آتی آلومینیوم سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.08 درصد صعود به 2451.5 دلار در تن رسید. آتی آلومینیوم SHFE 2107 نیز 0.98 درصد افزایش قیمت داشت و در 18555 یوان در تن بسته شد.

آتی سرب سه ماهه در لندن با 0.55 درصد صعود به 2192.5 دلار در تن رسید. قیمت سرب در بورس آتی شانگهای 1.02 درصد افزایش داشت و در 15425 یوان قرار گرفت. آتی روی سه ماهه در بورس فلزات لندن 0.17 درصد افت داشت و در 3012.5 یوان در تن بسته شد. قیمت آتی روی در شانگهای نیز 0.16 درصد کاهش داشت و به 22545 یوان در تن رسید.

نگرانی از کمبود عرضه مواد اولیه و صعود بهای کلاف گرم در چین

در یک هفته گذشته قیمت کلاف گرم فولادی در بازار داخلی چین افزایش داشت در حالی که نگرانی از کمبود عرضه مواد اولیه رالی بازار آتی را هم به دنبال داشت.

روز چهارشنبه 9 ژوئن ( 19 خرداد) کلاف گرم در بازار داخلی شرق چین ( شانگهای) با 30-80 یوان صعود به 5530-5550 یوان ( 865-868 دلار) در تن رسید.

قرارداد آتی کلاف گرم در بورس شانگهای در قله روزانه خود به 5400 یوان در تن رسید اما نهایتا با بیش از 1 درصد صعود بسته شد.

به گفته فعالان بازار، افزایش اخیر قیمت‌ها به نگرانی از کمبود مواد اولیه مربوط میشود. قرارداد آتی سنگ آهن، زغال سنگ کک و کک همگی برای دومین روز متوالی مثبت بودند. روز سه شنبه مقامات چینی اعلام کردند که اقداماتی برای بهبود ایمنی فعالیت‌های معدنی صورت خواهند داد.

البته بعد از ظهر روز چهارشنبه بازار مجموعه فولاد کمی ضعیف شد. دلیل این موضوع اعلام کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین بود که بار دیگر بر تلاش در جهت حفظ نظم طبیعی بازار تاکید داشت.

در ماه مه تولید خودروهای سواری چین برای دومین ماه پیاپی نزولی بود. کمبود عرضه تراشه‌های الکترونیکی از جمله دلایل این موضوع است.

روز چهارشنبه شاخص روزانه فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم صادراتی چین با 0.67 درصد صعود به 903.56 دلار در تن فوب رسید.

یکی از معامله‌گران مستقر در شانگهای می گوید: ” فعلا احتمال می دهیم قیمت‌ها نوسانی و بدون روند باشد.” به اعتقاد او رشد اخیر قیمت‌ها بیشتر از سفته بازی ناشی شده و از نظر او وضعیت بنیادی بازار مومنتوم صعودی آن را توجیه نمی کند.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید