به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۲ آذر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

صعود هفتگی بازار طلا

روز جمعه 2 دسامبر قیمت طلا در بازار جهانی کمی کاهش داشت اما در مجموع هفته ای صعودی برای این فلز گرانبها به پایان رسید. به این ترتیب با احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در ایالات متحده دومین هفته صعودی پی در پی برای طلا رقم خورد.

هر اونس طلا با 0.29 درصد یا 5.25 دلار نزول به 1797.25 دلار رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1778.68 و 1804.45 دلار بود. روز جمعه 11 آذر پس از انتشار آمار اشتغال در ایالات متحده که بهتر از انتظارات بود، ابتدا بازار طلا تحت فشار قرار گرفت و افت بهای این فلز گرانبها تا نزدیکی 1778 دلار را شاهد بودیم. اما پیش از پایان معاملات بخش زیادی از این نوسان نزولی جبران شد و نهایتا طلا با حدود 3 دلار فاصله زیر 1800 دلار بسته شد.

آمار قوی در زمینه بازار کار و اشتغال ایالات متحده می تواند فدرال رزرو را در افزایش بیشتر نرخ بهره برای کنترل تورم یاری دهد. در چنین سناریویی قیمت طلا تحت فشار قرار می گیرد زیرا بهره بالاتر به عنوان رقیبی برای طلا عمل کرده و هزینه فرصت نگهداری آن را بالا می برد زیرا با نگهداری طلا سرمایه گذار از سود حاصل از بهره بالاتر محروم می شود.

در هفته ای که گذشت صحبت های مختلفی را از مقامات فدرال رزرو آمریکا شاهد بودیم که از احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در ماه های آینده حکایت دارد. بیشتر سرمایه گذاران بر این باورند که افزایش نرخ بهره در نشست ماه دسامبر تنها 0.5 درصد خواهد بود.

یکی از تحلیل گران درباره رالی اخیر بازار طلا می گوید: ” این حقیقت که طلا موفق شد در ماه نوامبر صعود خوبی داشته باشد و مومنتوم خود را به ماه دسامبر هم برساند نشان می دهد که حمایت زیادی در بازار این فلز گرانبها ایجاد شده است.”

طلا در قله دو هفته ای

صبح پنجشنبه 1 دسامبر ( 10 آذر) قیمت طلا در بازار جهانی صعودی است و به قله دو هفته ای رسیده در حالی که تضعیف شاخص دلار و صحبت های رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره لزوم افزایش آهسته تر نرخ بهره از جمله دلایل تقویت بهای طلا می باشد.

ساعت 9:25 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.43 درصد یا 7.58 دلار صعود به 1781.05 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1749.95 و 1781.60 دلار بود. شاخص دلار آمریکا 0.48 درصد افت داشته و در 105.44 واحد قرار دارد. شاخص دلار که ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از شش ارز خارجی نشان می دهد طی 1 ماه گذشته 6.63 درصد تنزل پیدا کرده است.

جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا روز گذشته عملا تایید کرد که سرعت افزایش نرخ بهره در آینده آهسته تر خواهد شد. در نتیجه شاخص دلار نزولی و طلا صعودی شد. او در صحبت های دیروز خود فضایی را توصیف کرد که در آن می بایست اقتصاد خود را در مدتی طولانی به هزینه بالاتر استقراض عادت دهد و  در این مدت تورم به آهستگی کاهش پیدا می کند و ایالات متحده با کمبود مزمن نیروی کار مواجه خواهد بود.

به این ترتیب فعالان بازار با 91 درصد احتمال پیش بینی می کنند که در نشست ماه دسامبر فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره تنها 0.5 درصد افزایش یابد. طلا حساسیت زیادی به افزایش نرخ بهره دارد زیرا به عنوان یک دارایی بدون بهره هزینه فرصت بالاتری خواهد داشت.

اکنون سرمایه گذاران منتظر گزارش اشتغال غیر کشاورزی آمریکا هستند که روز جمعه منتشر خواهد شد و نتیجه آن می تواند بر تصمیمات بانک مرکزی آمریکا موثر باشد. گزارش قوی بازار کار می تواند چراغ سبزی به فدرال رزرو بدهد که فعلا روند افزایش نرخ بهره ادامه پیدا کند.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید