به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش بهای طلا با ناامیدی از توقف فرایند افزایش نرخ بهره دلار

روز چهارشنبه رئیس فدرال رزرو آمریکا، جروم پاول اعلام کرد که هنوز زود است که بخواهیم درباره توقف روند افزایش نرخ بهره صحبت کنیم. این در حالی است که پیش از این مقامات فدرال رزرو درباره لزوم افزایش آهسته تر نرخ بهره صحبت کرده بودند و در نتیجه آن قیمت ها بیش از 1 درصد جهش داشت.

ساعت 9:30 صبح پنجشنبه 12 آبان طلای نقدی با 0.16 درصد یا 2.53 دلار بهبود در سطح 1636.72 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1631.92 و 1667.08 دلار بود. دیروز بهای طلا حدود 0.8 درصد افت داشت. شاخص دلار آمریکا با 0.53 درصد صعود به 111.94 واحد رسیده است.

روز گذشته ابتدا پس از افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره دلار قیمت طلا بیش از 1 درصد جهش داشت زیرا انتظار می رفت که در صحبت های جروم پاول به کاهش سرعت اجرای سیاست های پولی انقباضی اشاره شود. اما در صحبت های پاول هیچ اشاره ای به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره نشد. او گفت: ” هنوز زود است که بخواهیم درباره توقف صحبت کنیم.” البته جروم پاول سعی کرد سرعت افزایش نرخ بهره را کم اهمیت نشان دهد.

یکی از تحلیل گران می گوید: “پاول طوری صحبت کرد که فدرال رزرو آپشن افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره را داشته باشد اما در عین حال بازارها با امید به توقف روند افزایش نرخ بهره رالی احساسی نداشته باشند. تاکید پاول بیشتر بر این نکته است که نرخ بهره تا کجا بالا خواهد رفت و چه مدت در آن سطح باقی خواهد ماند و در این راستا به اعتقاد رئیس بانک مرکزی آمریکا، سرعت افزایش نرخ بهره اهمیت کمتری دارد.”

در نظرسنجی انجام شده از اقتصاددان ها توسط رویترز، میانگین قیمت طلا در سال آینده 1712.50 دلار در اونس پیش بینی می شود.

افزایش بهای طلا در انتظار تصمیم فدرال رزرو

روز چهارشنبه 2 نوامبر ( 11 آبان) همراه با تضعیف شاخص دلار، قیمت طلا در بازار جهانی مقداری تقویت شد در حالی که سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا هستند که می تواند نشانه هایی درباره تعداد و نحوه دفعات بعدی افزایش نرخ بهره دلار داشته باشد.

ساعت 16:20 روز چهارشنبه طلای نقدی با 0.47 درصد یا 7.74 دلار صعود به قیمت 1654.63 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1646.03 و 1657.65 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.22 درصد نزول به 111.24 واحد رسید.

تحلیل گر سیتی اندکس می گوید: “اگر اخباری درباره ضعف شاخص دلار و افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره داشته باشیم در این صورت بعید نیست که قیمت طلا بار دیگر بتواند تا دامنه 1670-1680 دلار و حتی بالاتر برود.” قرار است تا ساعت 18 به وقت گرینویچ نتیجه تصمیمات فدرال رزرو آمریکا اعلام شود و پس از آن رئیس این نهاد یک کنفرانس خبری خواهد داشت.

افزایش نرخ 0.75 درصدی نرخ بهره دلار قبلا در اکثر بازارها بازتاب پیدا کرده است اما با وجود این سرمایه گذاران به دنبال رویت نشانه هایی هستند که می تواند از کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو حکایت داشته باشد. برای نشست ماه دسامبر سرمایه گذاران بین احتمال افزایش نرخ بهره به میزان 0.75 درصد و یا 0.5 درصد اختلاف دارند. تحلیل گر سیتی ایندکس می افزاید که در مجموع انتظار می رود روند افزایش نرخ بهره فعلا ادامه پیدا کند و در نهایت احتمالا نرخ بهره دلار تا 5 درصد بالا خواهد رفت اما به نظر می رسد که تدریجا به پایان چرخه افزایش بهره نزدیک می شویم.

آمار منتشر شده در روز سه شنبه نشان داد که فرصت های شغلی ایالات متحده در ماه سپتامبر بطور غیرمنتظره ای افزایش داشت. وضعیت مناسب بازار کارا می تواند دست فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره باز کند.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید