به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش بیشتر بهای طلا در اولین روز هفته

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح دوشنبه 7 ژوئن ( 17 خرداد) بهای طلا در بازار جهانی کاهش داشت در حالی که تقویت شاخص دلار به عنوان علت این روند کاهشی مطرح می‌شود. اما کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا و احتمال تداوم نرخ بهره پایین همچنان از بازار طلا حمایت می‌کند.

ساعت 10:20 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.18 درصد یا 3.33 دلار نزول به قیمت 1886.31 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1884.84 و 1892.24 دلار بود. همچنین آتی طلا در آمریکا با 0.2 درصد نزول به 1888.10 دلار در اونس رسید.

تحلیل‌گر ارشد کارگزاری OANDA می‌گوید: “امروز در بازار آسیا بسیاری از معامله‌گران موقعیت‌های خرید خود را پوشش می‌دهند در حالی که پس از سپری شدن یک هفته کم‌خبر، ریسک‌پذیری بازار بیشتر شده است. تقویت دلار و رالی بیت کوین عوامل دیگری است که بازار طلا را تحت فشار قرار داده است.”

او می‌افزاید: ” گرچه در چند جلسه اخیر قیمت طلا اصلاح داشته اما فضای صعودی همچنان برقرار است. فقط رشد شدید بازده اوراق قرضه می‌تواند این تصویر تکنیکی را تغییر دهد.”

شاخص دلار با قدرت در محدوده 90.141 واحد باقی مانده و مانعی برای پیشرفت طلا به شمار می رود. البته آمار بیکاری در آمریکا ضعیف تر از انتظارات بود و باعث شد که روند کاهشی بازار طلا مقداری تعدیل شود. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به زیر 1.6 نزول کرده و در نزدیکی کف یک هفته ای نوسان دارد. کاهش بازده اوراق خزانه با کاهش هزینه فرصت نگهداری طلا به افزایش قیمت آن کمک می‌کند.

تحلیل گر رویترز معتقد است که طلا ممکن است به دامنه 1877-1864 دلار در اونس عقب نشینی کند زیرا در عبور دوباره از مقاومت 1898 دلار موفق نبود.

ضعیف ترین عملکرد هفتگی طلا در سه ماه گذشته

با وجود افزایش قیمت طلا در معاملات روز جمعه در نهایت این فلز گرانبها موفق نشد از مقاومت 1900 دلار عبور کند و پرونده هفتگی طلا زیر این سطح بسته شد.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 1 درصد یا 20.27 دلار بهبود به قیمت 1891.24 دلار در اونس بسته شد. دامنه تغییرات قیمت بین 1859.49 و 1895.02 دلار بود.

افزایش بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا از جمله دلایل ضعف اخیر بازار طلا می‌باشد. در عین حال بهبود آمار اشتغال در آمریکا سبب شده برخی نسبت به احتمال توقف زودهنگام برنامه های محرک اقتصادی ابراز نگرانی کنند. یکی از تحلیل‌گران می‌گوید: ” از مدتی قبل طلا خود را برای یک موج اصلاحی آماده می کرد.”

آمار متقاضیان جدید بیمه بیکاری در آمریکا طی هفته گذشته به کمتر از 400 هزار نفر رسید در حالی که شرکت‌های خصوصی در ماه مه تعداد بیشتری از افراد را به خدمت گرفتند. تحلیل‌گر شرکت جولیوس بایر می‌گوید: “با کاهش ریسک رکود و تورم، به اعتقاد من تقاضا برای طلا و نقره و سایر دارایی‌های مطمئن کاهش خواهد داشت که نتیجه آن نزول قیمت‌ها در میان مدت و بلندمدت خواهد بود.”

شاخص دلار روز جمعه با 0.42 درصد نزول به 90.13 واحد رسید. با وجود این، در نهایت شاخص دلار هفته گذشت را بالای 90 واحد به پایان برد. به این ترتیب تقویت شاخص دلار مانعی دیگر برای افزایش بهای طلا محسوب می شود. شاخص دلار ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از ارزهای خارجی نشان می‌دهد.

در میان سایر فلزات گرانبها پالادیوم و پلاتین به ترتیب با 0.1 و 0.8 درصد نزول در سطوح 2836.17 و 1147.53 دلار در اونس قرار گرفتند.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید