به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۱ فروردین ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

صعود بهای طلا در بازار جهانی

روز جمعه 8 آوریل ( 19 فروردین) قیمت طلا در بازار جهانی افزایش داشت. عدم اطمینان ژئوپلیتیک ناشی از جنگ اوکراین و تورم بالا به عنوان دلایل صعود بهای طلا مطرح می شود.

 در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی در بازار جهانی 1.22 درصد یا 23.54 دلار افزایش قیمت داشت و در سطح 1947.56 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1928.04 و 1947.56 دلار بود.

جیم وایکوف، تحلیل گر کیتکو متالز می گوید: “زمانی که تورم روندی افزایشی پیدا کند، که به نظرم این اتفاق خواهد افتاد، طلا شرایط خوبی برای رشد خواهد داشت حتی اگر فدرال رزرو به صورت تهاجمی در جهت افزایش نرخ بهره حرکت کند.”

جزییات نشست ماه مارس فدرال رزرو نشان می دهد که نگرانی زیادی درباره تورم و اثرات اقتصادی آن در آمریکا وجود دارد و بسیاری از اعضا با افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره در جلسه بعدی فدرال رزرو موافق هستند. افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و می تواند از جذابیت آن بکاهد. البته در شرایطی که نرخ تورم بسیار بالاتر از نرخ بهره است در مجموع بهره واقعی منفی خواهد بود.

شاخص دلار در نزدیکی قله دو ساله قرار دارد و بازده اوراق خزانه بنچمارک آمریکا نزدیک به قله های چند ساله است. این فاکتورها نیز عوامل منفی برای طلا به شمار می روند.

اوکراین خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه شده تا روسیه مجبور به پایان جنگ شود. اعضای ناتو در صحبت های خود با حمایت بیشتر از کیف موافقت کرده اند.

به دنبال ممنوعیت معامله پالادیوم روسیه در انگلیس، قیمت پالادیوم در بازار جهانی رشد قابل توجهی داشت. یکی از تحلیل گران می گوید: ” معاملات پالادیوم اخیرا بسیار پرنوسان بود. امروز پالادیوم بخشی از زیان اخیر خود را جبران کرد.”. روسیه 25-30 درصد از کل پالادیوم جهان را تولید می کند.

ثبات طلا تحت تاثیر جنگ اوکراین و بحث افزایش نرخ بهره دلار

صبح پنجشنبه 7 آوریل قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت. روز گذشته به دنبال انتشار جزییات نشست ماه مارس فدرال رزرو قیمت طلا تغییر چندانی نداشت. این در حالی است که در اطلاعات منتشر شده از آمادگی برای افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو صحبت شده بود. تداوم جنگ اوکراین، احتمال تحریم های بیشتر علیه روسیه و تورم فزاینده از جمله عواملی است که همچنان از بازار طلا حمایت میکند.

ساعت 11:45 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.09 درصد یا 1.75 دلار افزایش قیمت در سطح 1925.78 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1918.18 و 1927.63 دلار بود.

تحلیل گر ارشد RJO Futures می گوید: “ممکن است تا پایان معاملات امروز قیمت طلا کمی کاهش داشته باشد اما در جزییات منتشر شده توسط فدرال رزرو هیچ اطلاعات غیرمنتظره و خاصی نبود.” به اعتقاد او پتانسیل کاهش قیمت طلا محدود است. “بازارهای مالی افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره را پیش بینی می کردند.”

به گفته مقامات فدرال رزرو در نشست های آینده یک یا چند نوبت افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره اقدام مناسبی است. جلسه بعدی فدرال رزرو در ماه مه برگزار خواهد شد. افزایش تورم در ایالات متحده باعث شده که فدرال رزرو تحت فشار بیشتری برای افزایش نرخ بهره و کنترل تورم باشد. در نشست ماه مارس نرخ بهره دلار تنها 0.25 درصد افزایش پیدا کرد. طبق اطلاعات جدیدی که منتشر شده، تبعات اقتصادی جنگ اوکراین در اواخر ماه فوریه باعث شد که افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره برای ماه مارس منتفی شود.

به گفته تحلیل گر RJO Futures، احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود دارد زیرا در هر صورت فدرال رزرو نمی تواند نرخ بهره را با سرعت کافی افزایش دهد به نحوی که جلوی رشد تورم گرفته شود. رشد سریع تورم تاثیر بسیار منفی بر اوضاع اقتصادی ایالات متحده خواهد داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید