به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود قیمت طلا در آخرین روز هفته

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز جمعه 3 دسامبر ( 12 آذر) قیمت طلا در بازار جهانی مقداری افزایش داشت. انتشار آمار ضعیف اشتغال در ایالات متحده، نگرانی از اثرات اقتصادی موج جدید کرونا و کاهش بازده اوراق خزانه از جمله دلایل تقویت بازار طلا بود.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 0.81 درصد یا 14.3 دلار صعود به قیمت 1793.44 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1762.83 و 1785.94 دلار بود.

تحلیل گر شرکت کارگزاری OANDA می گوید: ” سرمایه گذاران سعی دارند به دارایی های مطمئن تر پناه ببرند و طلا از این موضوع منتفع می شود. کاهش سریع تر محرک های اقتصادی توسط بانک مرکزی آمریکا و وضعیت کرونا می تواند تاثیر منفی بر رشد اقتصادی این کشور داشته باشد. عملکرد آخر هفته طلا اهمیت زیادی دارد زیرا در حالی اتفاق می افتد که انتظار می رود فدرال رزرو با سرعت بیشتری محرک های اقتصادی و خرید اوراق را کاهش دهد.”

جو کلی بازارهای مالی ضعیف است بطوری که شاخص نزدک در ایالات متحده بیش از 2 درصد افت داشت. آمار ضعیف اشتغال در ایالات متحده و اثرات منفی گونه اومیکرون کرونا سرمایه گذاران را نگران کرده است.

همچنین برای اولین بار از ماه دسامبر به بعد، بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به کمتر از 1.4 درصد افت کرد. این امر هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش می دهد و فاکتور مثبتی برای این فلز گرانبها محسوب می شود.

البته طلا در مجموع برای سومین هفته پیاپی نزولی بوده و 0.4 درصد افت قیمت هفتگی را به ثبت رساند. موضع گیری جدید فدرال رزرو در راستای کاهش سریع تر خرید اوراق قرضه و حتی افزایش زودتر از انتظار نرخ بهره عواملی است که رشد قیمت طلا را با چالش مواجه می سازد.

بهبود بازار طلا پس از نزول به کف یک ماهه

روز گذشته پس از صحبت های رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا مبنی بر پایان زودتر از انتظار برنامه خرید اوراق قرضه، قیمت طلا در بازار جهانی افت قابل توجهی داشت و به کف یک ماهه رسید. اما صبح چهارشنبه با تضعیف شاخص دلار و کاهش بازده اوراق خزانه بار دیگر بهبود بازار طلا را شاهد هستیم.

ساعت 11 صبح چهارشنبه 1 دسامبر ( 10 آذر) طلای نقدی با 0.69 درصد یا 12.25 دلار صعود به 1785.24 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت طلا تا این ساعت بین 1771.49 و 1791.06 دلار بود.

روز سه شنبه جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا گفت که در نشست ماه دسامبر بانک مرکزی درباره اینکه برنامه خرید اوراق قرضه را چند ماه زودتر از برآورد قبلی پایان دهند، بحث خواهند کرد. به گفته او دیگر برای توصیف وضعیت تورم نمی توانیم از واژه “گذرا” استفاده کنیم و وضعیت تورمی بیشتر از انتظارات ادامه پیدا کرده است.

یکی از تحلیل گران می گوید: ” صحبت های جروم پاول در کوتاه مدت موانع بیشتری برای بازار طلا ایجاد می کند اما از نظر بنیادی چیزی تغییر نکرده زیرا کاهش سریع تر خرید اوراق خزانه قبلا در قیمت های بازار لحاظ شده است.”

او می افزاید: “هنوز عدم اطمینان زیادی پیرامون رشد اقتصادی جهان و گونه جدید ویروس کرونا وجود دارد و آینده وضعیت تورم هم مشخص نیست. در این شرایط طلا در قیمت های پایین تر به خوبی حمایت می شود.”

معاون رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که مقامات فدرال رزرو از وضعیت تورم خوشنود نیستند زیرا بالاتر از هدف 2 درصد پیش بینی شده است و در نتیجه اقداماتی برای کاهش تورم صورت خواهند داد. کاهش محرک های اقتصادی و افزایش نرخ بهره از جمله اقداماتی است که می تواند به کنترل تورم کمک کند. افزایش بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و در نتیجه فاکتور منفی برای این فلز گرانبها محسوب می شود.

اما کردیت سوئیس در یادداشتی می نویسد: “فدرال رزرو آمریکا یک بار در نیمه دوم سال آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد و از اکنون تا آن زمان تورم بالا خواهد بود. در نتیجه نرخ بهره واقعی به شدت منفی خواهد بود که این امر فاکتور مثبتی برای بازار طلا است.”

کاهش بهای اونس طلا با موضع گیری های مقامات فدرال رزرو

صبح پنجشنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی کاهش داشت که علت اصلی آن موضع گیری های مقامات بانک مرکزی آمریکا در راستای اتخاذ سیاست های انقباضی به منظور کاهش تورم می باشد. این در حالی است که بهبود اوضاع اقتصادی با توجه به شیوع گونه جدید کرونای اومیکرون با عدم اطمینان تازه ای همراه شده است.

ساعت 10:15 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.22 درصد یا 3.91 دلار نزول به قیمت 1778.17 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1775.57 و 1783.32 دلار بود.

روز چهارشنبه جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در مقابل کنگره این کشور صحبت داشت و گفت که لازم است بانک مرکزی خود را برای عدم کاهش تورم در نیمه دوم سال 2022 آماده کند. او همچنین گفت که در نشست ماه دسامبر فدرال رزرو ( 14 دسامبر) موضوع کاهش سریع تر سقف خرید اوراق قرضه به بحث گذاشته خواهد شد.

طلا اغلب به عنوان سپری در مقابل تورم تصور می شود. اما کنترل تورم از طریق کاهش محرک های اقتصادی و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به افزایش بازده اوراق خزانه به عنوان رقیبی برای طلا منتهی می شود که هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داده و از جذابیت آن برای سرمایه گذاران می کاهد.

مدیر شرکت سرمایه گذاری SPI Asset Management می گوید: ” تمایل جروم پاول به حرکت در جهت سیاست های انقباضی تر باعث شده که فاکتور رشد فصلی قیمت طلا در ماه دسامبر تحت الشعاع قرار گیرد و در عین حال جو مثبت طلا ناشی از شیوع اومیکرون هم کمرنگ شود.”

سرمایه گذاران فعلا منتظر اعلام آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا هستند که قرار است روز جمعه اعلام شود. این آمار می تواند بر تصمیم فدرال رزرو درباره تغییر نرخ بهره تاثیرگذار باشد.

منبع: reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید