به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

نوسان جزئی طلا در محدوده قله دو ماهه

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح سه‌شنبه قیمت طلا در محدوده قله دو ماهه تثبیت شده در حالی که تضعیف شاخص دلار اثر افزایش بازده ارواق خزانه را جبران کرده است.

ساعت 9:20 صبح سه‌شنبه طلای نقدی با 56 سنت نزول به قیمت 1823.98 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1822 و 1826.86 دلار در اونس بود.

روز دوشنبه قیمت طلا به بالاترین سطح از 7 سپتامبر رسید در حالی که شاخص دلار مقداری کاهش داشته و بانک‌های مرکزی ضمن تاکید بر موقتی بودن تورم از افزایش نرخ بهره خودداری می‌کنند. رشد نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می‌برد و از این جهت عاملی منفی برای رشد بهای طلا می‌باشد. بازده اوراق خزانه بنچمارک 10 ساله آمریکا با تغییر جزئی در سطح 1.4862 درصد قرار دارد.

مقامات فدرال رزرو آمریکا هنوز مشغول بررسی هستند که در نهایت اقتصاد این کشور چه تعداد شغل دیگر می‌تواند ایجاد کند و تورم تا چه سطحی قابل تحمل است.

روز دوشنبه رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو گفت که او بیشتر از قبل نگران تورم است اما هنوز معتقد است که تا سال 2023 فدرال رزرو نیازی به افزایش نرخ بهره نخواهد داشت. نرخ بهره فدرال آمریکا برای کنترل اثرات منفی کرونا به محدوده صفر تنزل پیدا کرده و این امر فرصت خوبی برای رشد بهای طلا ایجاد کرد.

از ژانویه تا سپتامبر امسال روسیه 256.54 تن طلا تولید کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود 3 تن افزایش نشان می‌دهد. در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با 0.1 درصد نزول به 24.42 دلار در اونس رسید. پلاتین 0.4 درصد افت قیمت داشت و در 1052.28 دلار و پالادیوم با 0.2 درصد صعود در 2074.06 دلار معامله شد.

طلا در قله دو ماهه

صبح دوشنبه 8 نوامبر ( 17 آبان) قیمت طلا در بازار جهانی به بالاترین سطح در دو ماه اخیر رسید در حالی که عدم تمایل بانک‌های مرکزی به افزایش نرخ بهره و احتمال تداوم تورم در آینده نزدیک از بازار این فلز گرانبها حمایت می‌کند.

ساعت 9:30 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.2 درصد یا 3.69 دلار صعود به 1819.92 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1812.66 و 1820.46 دلار بود. آتی طلا در ایالات متحده با 0.2 درصد صعود در سطح 1820.10 دلار گزارش می‌شود.

هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا بار دیگر مدعی شد که تورم حاضر پدیده‌ای موقتی است و در نتیجه فعلا نیازی به افزایش نرخ بهره نداریم. بانک مرکزی انگلیس هم با اتخاذ رویکردی مشابه، بر خلاف انتظارات بازار، از افزایش نرخ بهره خودداری کرد.

همچنین روز جمعه بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که احتمالا تورم سال آینده کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد شرایط مناسب برای افزایش نرخ بهره در سال 2022 تحقق پیدا نخواهد کرد. سرمایه‌گذاران افزایش نرخ بهره را در محاسبات خود به عنوان یک فرض در نظر گرفته بودند.

روز جمعه گزارش اشتغال در ایالات متحده بهتر از انتظارات بود. سرمایه‌گذاران منتظر هستند که چهارشنبه هفته جاری شاخص قیمت مصرف کننده برای ایالات متحده منتشر شود و تصویر تازه تری از وضعیت تورم در این کشور ارائه نماید.

تحلیل‌گر IG Markets می‌گوید: “آمار تورم باید بسیار بالاتر از انتظارات باشد تا دوباره ترس از افزایش نرخ بهره روی بازار تاثیر بگذارد. اما اگر تورم در حد انتظارات یا کمی بالاتر از آن باشد، بعید می دانم بازار دچار ترس شود.”

به اعتقاد او عبور موفق طلا از 1830 دلار می تواند راه را برای صعود تا 1900 دلار باز کند. البته در نهایت در صورت افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی احتمالا طلا در بلندمدت بار دیگر نزولی شود.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید