به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

کاهش ۲.۵ درصدی قیمت طلا پس از انتشار آمار اشتغال در آمریکا

روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی بیش از 2.5 درصد کاهش یافت و به کف سه هفته ای رسید. انتشار آمار بهتر از انتظار از وضعیت اشتغال در آمریکا و نگرانی از تداوم افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو به عنوان دلیل اصلی موج فروش در بازار طلا مطرح می شود.

روز جمعه 3 فوریه ( 14 بهمن) هر اونس طلا با 2.57 درصد یا 49.17 دلار نزول به 1865.94 دلار رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1861.37 و 1918.59 دلار بود. روز پنجشنبه نیز قیمت این فلز گرانبها حدود 2 درصد افت داشت.

در ژانویه امسال سطح اشتغال در آمریکا افزایش زیادی داشت و با ایجاد 517 هزار فرصت شغلی تعداد مشاغل ایجاد شده تقریبا دو برابر ماه دسامبر بود. همچنین نرخ بیکاری به 3.4 درصد رسید که از تداوم کمبود در بازار کار حکایت دارد.

تحلیل گر ارشد کارگزاری OANDA می گوید: “این آمار باعث شده که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده تقویت شود.” شاخص دلار در واکنش به این اخبار 1.1 درصد جهش داشت و به قله 1 هفته ای رسید که از جذابیت طلا می کاهد. همچنین بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا صعودی گزارش می شود.

هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا 0.25 درصد افزایش نرخ بهره را به تصویب رساند. سال گذشته 4 نوبت افزایش نرخ 0.75 درصدی و یک نوبت افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره تصویب شده بود. در نتیجه رشد 0.25 درصدی نرخ بهره باعث شد که ابتدا تحلیل گران کند شدن روند افزایش نرخ بهره را مبنای افزایش قیمت طلا قرار دهند. طلا حساسیت زیادی به نرخ بهره دلار دارد.

تحلیل گر TD Securities می گوید: “تا زمانی که اشتغال و سایر آمار اقتصادی در آمریکا قوی باشد به نظرم ممکن است بانک مرکزی این کشور به سمت احتیاط ( افزایش بیشتر نرخ بهره برای کنترل تورم) گرایش داشته باشد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید