به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱

بازار سرمایه در آخرین روزهای معاملاتی مهرماه، شروعی مثبت و به نسبت پرتقاضا داشت، رفته رفته شاهد افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار بودیم. در برخی از گروه‌ها و تک نمادها بواسطه اخبار مثبت پیرامون آنها، معاملات مثبتی را به ثبت رساندند. در نهایت شاخص کل حدود 1 هزار و 500 واحد رشد داشت و در محدوده 1 میلیون و 312 هزار واحدی بکار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد بازار زیر محدوده 2 هزار میلیارد تومان قرار دارد که نشان از استمرار روند رکودی بازار دارد.
همانطور که اشاره کردیم برخی از گروه‌های بازار در چند روز گذشته مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند و معاملات خوبی را به رساندند به دلایل مختلف بنیادی که مهمترین آن، انتظارات مثبت از صورتهای مالی 6 ماهه است، یکی از این گروه‌ها معاملات گروه پالایشی است، شایعاتی راجع به گزارش‌های 6 ماهه پالایشی‌ها در بازار پخش شده است که بهتر است راجع‌به وضعیت بنیادی این گروه توضیحاتی داده شود. در ابتدا نگاهی خواهیم داشت به روند قیمتی نفت در چند وقت اخیر؛ قیمت نفت پس از رشدی که از محدوده 82 – 83 دلاری به ثبت رسانده است حالا در پائین‌تر از محدوده 100 دلاری در حال ثبت معاملات است و به‌نطر می‌رسد درگیر مقاومت 96-97 دلاری باشد، در رابطه با وضعیت بنیادی یکی از مهمترین نمادهای این گروه؛ پالایش نفت اصفهان در بهار امسال سود 691 ریالی محقق کرده است با توجه به روند کرک اسپردها سود تابستان آن در محدوده 450 ریال خواهد بود، در نتیجه P/E ttm آن در دوره منتهی به شهریور به محدوده 3.5 خواهد رسید هرچند که با توجه وضعیت طرح توسعه این شرکت، احتمال مقادیر بالاتر برای P/E ttm آن وجود دارد.
در رابطه با وضعیت کلی بازارهای جهانی فعلاً شاهد ثبات نسبی در بازارها هستیم، احتمال می‌رود در صورت استمرار این روند شاهد کف سازی کامودیتی‌ها در این محدوده فعلی باشیم. در نتیجه انتظار نمی‌رود حداقل در کوتاه مدت آسیبی از این ناحیه متوجه بورس ما شود.
برای چشم‌انداز بازار در محدوده فعلی؛ برای چشم‌انداز بازار در کوتاه مدت باید به انتظارها از گزارش‌های کدال توجه کرد که می‌تواند باعث تغییر روند در برخی از گروه‌ها همچون پالایشی‌ها شود. از منظر تکنیکالی، شاخص کل در این محدوده از یک حمایت معتبر برخوردار است، درصورتیکه اتفاق خاصی را شاهد نباشیم، انتظار نداریم شاخص اصلاح سنگینی داشته باشد. در نهایت شاهد استمرار وضعیت رکودی و ارزش معاملات پائین در این محدوده زمانی باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید