به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۱۹ ام شهریورماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، چهارشنبه ۱۶ شهریور را متعادل دنبال کرد و همچنان در برخی از بزرگان بازار همچون کچاد، فملی و شبندر شاهد افت قیمت بودیم که همین مورد باعث افت شاخص کل شد. در همین حال شاهد ادامه توجه به نمادهای کوچک و متوسط بازار بودیم. همچنان ارزش معاملات خرد بازار نشانی از امید سهامداران خرد به تغییر روند ندارد و در محدوده ۳ هزار میلیارد قرار دارد. خروج پول حقیقی برای بازار به یک عادت تبدیل شده است و هیچ تغییری در برآیند آن دیده نمی‌شود.
آخر این هفته، نه نشان و امیدی از برجام در معاملات آن حس می‌شد که فعالان بازار با توجه به افت قیمت برخی از برجامی‌ها، به امید بهبود شرایط مذاکرات در آخر هفته، اقدام به خرید کنند و نه تب و تاب بازارهای جهانی و افزایش ریسک‌های آن، اجازه تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران می‌دهد.
پس از چند روزی که شاهد رفت و آمدهای فشرده دیپلمات‌ها و مذاکرات در مورد توافق و همچنین رد و بدل پیغام‌های ایران و آمریکا بودیم، این چند روز اما شاهد سیگنال‌های منفی پیرامون برجام هستیم. گویا آمریکا و ایران در مورد بندهایی از متن توافق با یکدیگر اختلاف‌های بنیادین دارند. سال گذشته و قبل از شروع به کار دولت رئیسی، بارها به این موضوع اشاره کردیم که اگر قرار بر توافق دولت جدید ایران با آمریکا باشد، بهتر است که تا چند ماه قبل از انتخابات میان‌دوره ای کنگره آمریکا که در آبا‌ن‌ماه است، باشد. و این موضوع با توجه به محتاطانه رفتار کردن دموکرات‌ها قابل پیش‌بینی بود.
از طرف دیگر چند روز گذشته در بازار‌های جهانی بدلیل افت ارزش دلار، شاهد رشد مقطعی در برخی از کامودیتی‌ها بودیم. این موضوع با توجه به سیاست‌های رکودی آمریکا نمی‌تواند محرکی برای رشد بازارها در میان مدت باشد. در کنار این موضوع باید به پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت نفت در محدوده ۸۵ تا ۹۵ دلاری اشاره کنیم.
در نهایت برای چشم‌انداز بازار فردا باید گفت که، احتمال فراوان شاهد ادامه روندهای متعادل منفی شاخص و کلیت بازار باشیم این موضوع را هم باید در نظر داشت که باید منتظر واکنش شاخص به محدوده حمایتی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی باشیم. باید دید این محدوده می‌تواند پشتیبان خوبی برای نگهداشتن شاخص باشد یا خیر.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید