به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۱۵ آبان ۱۴۰۱

بورس تهران امروز و در نخستین روز هفته، شروعی درخشان و خیره کننده داشت؛ شاخص کل حدود 45 هزار واحد رشد داشت که از این نظر، به نوعی یک رکورد محسوب می‌شد. رشد حدود 2 هزار واحدی ارزش معاملات خرد در بازار امروز بسیار قابل توجه بود و می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد. رشد چشم‌گیر آخر هفته کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همسو شدن آن با رشد نرخ دلار، از دلایل رشد چشم‌گیر بازار امروز بود. تحولات بازارهای جهانی در روز گذشته و عبور دلار از مرز 35 هزار تومانی، سهامداران را به خرید سهام در بازار امروز ترغیب کرد. انتشار اخبار مثبت پیرامون تغییر سیاست‌های Zero Covid در چین و احتمال قرارگرفتن اقتصاد به عنوان اولویت اول دولت و کاهش سیاست‌ها و محدودیت‌های کرونا که باعث افزایش تقاضا در بازارهای کالایی می‌شود، باعث تغییر رویکرد منفی بازار نسبت به چشم‌انداز کامودیتی‌ها و جهش قیمتی معاملات فیوچرز آنها و همچنین افت شاخص دلار شده است. در نتیجه با افت شاخص دلار، قیمت نفت در بازارهای جهانی به یک قدمی 100 دلار رسید. در رابطه با این موضوع بهتر است نگاهی به وضعیت اقتصاد کلان آمریکا داشته باشیم؛ پس از رشد 0.75 واحدی نرخ بهره و رسیدن به 4 درصد  ( همانطور که پیش‌بینی می‌شد ) و انتشار آمارهای بیکاری آمریکا، اهالی بازار این برداشت را داشتند که فدرال رزرو بیش از حد نمی‌تواند با درنظر نگرفتن آمارهای بیکاری، دست به افزایش نرخ بهره بزند و این موضوع نوید کاهش سیاست‌های انقباضی آمریکا را می‌دهد. بنابراین با انتشار اخبار مثبت پیرامون سیاست‌های اقتصادی چین، شاهد رشد بازارهای جهانی بودیم. از طرفی پس‌از از بین رفتن امیدها برای توافق و از سرگیری مذاکرات شاهد رشد نرخ دلار در روزهای گذشته بودیم، این هفته احتمال دارد که بانک مرکزی برای کنترل بازار و تحمیل سیاست‌های خود در بازار ارز مداخله داشته باشد، اما در هر صورت نمی‌توان انتظار این موضوع را داشت که نرخ ارز از سیاست‌های دستوری برای میان مدت پیروی کند.

در کنار همه این موضوعات، باید به دقت بازار پول را بررسی و رصد کنیم، چرا که احتمالاً  بانک مرکزی با توجه به تداوم سیاست‌های انقباضی خود اجازه کاهش نرخ بهره را نخواهد داد که در اینصورت انتظار تداوم سبزپوشی بازار سرمایه با حرکت شارپ و هیجانی امروز را نداریم.  

برای چشم‌انداز بازار فردا، با توجه برتری قاطع تقاضا در بازار امروز، برای شروع بازار فردا این روند را محتمل می‌دانیم هرچند که برای ادامه بازار افزایش عرضه‌ها بعید نیست.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید