به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۳ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار چهارم آبان ۱۴۰۱

بازار امروز هم با هجمه ای از فشار فروش دنبال شد و در نتیجه شاخص کل به دنبال وقایع رخ داده و جو موجود در بازار سرمایه 10000 واحد افت کرد و در نتیجه نزول خود ، عدد یک میلیون و 267 واحد را به عنوان عملکرد خود به ثبت رسانید.
از سهم های تاثیر گذار بر شاخص کل که نسبت به سایرین بیشترین نقش را در شاخص سازی امروز به عهده دار بودند می توان به وامید و رمپنا اشاره کرد که چیزی در حدود 2000 واحد در جهت منفی سازی شاخص موثر بودند ؛ یعنی در حدود 20 درصد از کل تغییرات شاخص امروز را رهبری کردند.
شاخص هم وزن هم که نماینده ای برای عملکرد سهم های کوچکتر بازار سرمایه محسوب می‌شود به ایجاد همگرایی با شاخص کل پرداخت و هم جهت با آن عملکرد . 3500 واحد منفی نتیجه ای بود بر تمامی معاملات اثرگذار بر این شاخص که باعث شد عدد 369 هزار واحد را به عنوان عدد نهایی برای خود به جای گذارد.

بعد از بیان ارقام و تحلیل های فوق به سراغ دو معیار مهم یعنی ارزش معاملات و حجم معاملات می رویم که به خوبی می‌تواند نشان دهنده اقبال و یا عدم اقبال سهامداران از معاملات بازار سرمایه باشد و همانطور که بالا بودن آنها بسیار امیدبخش میباشد در طرف دیگر ضعیف بودن آنها باعث نگرانی نسبت به وضع فعلی و آینده بازار خواهد شد. گفتنی است که با استفاده از این معیار تا حدی می توان حجم نقدینگی حاضر در بازار را تخمین زد و تعیین کرد که آیا ورود نقدینگی رخ داده است یا خیر. در روز جاری معاملات بازار سرمایه ، ارزش معاملات عدد 2301 میلیارد تومان را از خود به ثبت رسانید . ارزش معاملات همچنان کم رمق و کم جان پیش میرود. باید توجه داشت که برای ورود ارزش معاملات به کانال رونق ، تحولی اساسی و جدی توام با انتشار اخبار مثبت موثر لازم است تا بتوان چشم انداز بهتری برای آینده این بازار متصور بود.
حجم معاملات هم از نظر عملکردی به دلیل همبستگی مثبت ، مشابه و متناسب با ارزش معاملات عمل کرد و عدد 16 میلیارد برگ سهم را از خود به جای گذاشت. همانطور که پیداست این اعداد پایین که توسط این معیار به ثبت می‌رسد نشانگر وجود رکود در معاملات و عدم تمایل فعالین به اقدام به اتخاذ هرگونه تصمیم در این وضعیت میباشد.

در رابطه با برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار و اهمیت آن نیز می توان گفت با توجه به اینکه ورود پول حقیقی به هر سهم و به طور کلی به بازار سرمایه ، سیگنالی برای رشد و حرکت قیمتی آن در جهت رشد می باشد فاکتور مهمی در جهت بررسی وضعیت روزانه بازار سرمایه و درک چشم اندازی برای آینده آن می باشد. همانطور که ورود پول می تواند سیگنال موثری در جهت بهبود تصویر آینده وضعیت بازار باشد، در نقطه مقابل خروج پول از بازار به طور مداوم نشانه روی برگردانی سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه گذاری منابع مالی خود در این بازار می باشد که حاصل آن روی آوردن به سمت افزایش تقاضا برای دارایی‌های مالی در دیگر بازارهای رقیب می باشد که دستاوردی به غیر از شکل گیری انتظارات تورمی نخواهد داشت. در بازار روز جاری نیز در ادامه خروج پول های مداوم از بازار سرمایه امروز نیز شاهد خروج پول به میزان 400 میلیارد تومان از بازار سرمایه به وسیله سهامداران خرد بودیم.
نزدیکترین و مربوط ترین معیار پس از تحلیل برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار ، ورود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت می باشد. بررسی این معیار از این جهت حائز اهمیت میباشد که سرمایه‌گذارانی که تصویر مثبتی نسبت به آینده سهم و بازار سهام ندارند اقدام به هدایت منابع مالی خود به سمت این صندوق‌ها کرده تا در مقابل هرگونه خطر احتمالی، اصل سرمایه خود را با سودی تقریباً معادل با سود بانکی پوشش دهند. بازار امروز نیز شاهد ورود 8 میلیارد تومان پول از جانب سهامداران حقیقی به سمت صندوق های بادرآمد ثابت بود.

لازم است برای تحلیل هرچه بهتر بازار بورس نگاهی به بازارهای موازی رقیب داشته و تحرکات آنها را نیز مورد توجه و به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری خود قرار دهیم :

در رابطه با بازار طلا نیز اگر بخواهیم به بررسی آن بپردازیم باید به این نکته توجه داشت که طلا را می‌توان به عنوان متاثر از بقیه بازارها در نظر گرفت و نه مانند شاخص دلار ایفا کننده نقش اثرگذار . اما سیگنالی که میتوان از نوسانات قیمتی طلا دریافت کرد که عمدتاً در داخل کشور وقتی ریسک های سیاسی به وجود می آید مردم برای حفظ ارزش پول خود منابع را از سایر بازارها بیرون کشیده و در دارایی های امن تری مانند طلا سرمایه گذاری می کنند البته باید به این نکته توجه نمود که بازار داخلی همواره متاثر از نرخ ها در بازار جهانی است . در بازارهای جهانی نیز مهمترین تاثیر گذار بر روی قیمت طلا را می توان تغییرات نرخ بهره بیان کرد که با فرض نبود ریسک سیاسی ، رابطه معکوس با یکدیگر دارند. قیمت طلا اما در مقیاس جهانی در معاملات روز جاری با کمی کاهش به میزان 0.73درصد، 1639 دلار را برای هر اونس خود ثبت کرد. در بازارهای داخلی اما قیمت سکه تمام با 0.05 درصد افزایش به مبلغ 14900000 تومان معامله شد.

در رابطه با چشم انداز بازار روز آتی
با توجه به این حجم خروج پول از بازار و تامین مالی های پی در پی و رقابت بانک ها برای جذب سپرده که دنباله ای جز افزایش نرخ بهره را پول را به دنبال ندارد ، نمی توان به آن خوشبین بود و فردایی با افت بیشتر بازار را متصور خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید